صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
فواید یوگا برای سلامتی جسم و روان

برخی از انواع یوگا مربوط به آرامش‌سازی است. از نظر دیگران بیشتر حرکت انجام می‌شود. بیشتر انواع یوگا بر حالت‌های یادگیری متمرکز هستند که اصطلاحا آسانا گفته می‌شوند؛ همچنین در آن معمولاً توجه و تمرکز بر روی تنفس است.

یوگا برای انعطاف‌پذیری

یوگا با کشش عضلات موجب انجام کار می‌شود و می‌تواند به حرکت بهتر و رفع احساس خشکی و خستگی بدن کمک کند.
در هر سطحی از یوگا و پس از انجام آن به زودی متوجه مزایای آن خواهید شد. در مطالعه‌ای، افراد پس از صرفاً ۸ هفته انجام یوگا تا ۳۵٪ انعطاف پذیری‌شان بهبود می‌یافت.

 برای قدرت‌بدنی یوگا کار کنید

 برخی از سبک‌های یوگا مانند اشتانگا و یوگای قدرتی بسیار فیزیکی هستند. انجام تمرین یکی از این سبک‌ها به فرد در بهبود قدرت عضلانی کمک می‌کند اما حتی سبک‌های با شدت کمتر یوگا مانند آیینگر یا هاتا، می‌توانند فواید قدرت و مقاومت را نیز داشته باشند.
بسیاری از حالت‌ها مانند سر رو به پایین، سر رو به بالا و حالت خم بر روی صندلی، نیرویی در بالاتنه ایجاد می‌کنند. در حالت‌های ایستاده، به ویژه اگر  برای چندین ثانیه تنفس را در طولانی مدت نگه دارید، در عضلات همستر، عضلات چهار سر ران و شکم، نیرو ایجاد می‌کنید. حالت‌هایی که کمر را تقویت می‌کند مانند حالت سر رو به بالا و حالت خم روی صندلی است.
اگر حرکات آن درست انجام شود، تقریباً تمام حرکات آن، توان اصلی را در عضلات شکم ایجاد می‌کند.

 حالت بهتر یوگا 

وقتی بدن ما قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشد، وضعیت بدن بهبود می‌یابد. بیشتر حالت‌های ایستاده و نشسته قدرت هسته‌ای در بدن ایجاد می‌کند، زیرا برای محافظت و حفظ هر حالتی به عضلات اصلی نیاز است. با یک هسته قوی‌تر و کاملاً با بدن کشیده، می‌نشینید و می‌ایستید.
 یوگا همچنین به دریافت آگاهی بدن کمک می‌کند تا در هر حالتی وضعیت بدن خود را کنترل و تنظیم کنید.

 مزایای تنفس در یوگا

 معمولاً بیشتر توجه به تنفس است که می‌تواند به آرامش فرد کمک کند. همچنین ممکن است تکنیک‌های خاص تنفسی را آموزش دهد اما یوگای معمولی هوازی نیست، مانند دویدن یا دوچرخه سواری، مگر اینکه نوع شدید یوگا باشد.

 استرس کمتر، آرامش بیشتر

 بعد از انجام یوگا ممکن است احساس استرس کمتر و آرامش بیشتری داشته باشید. برخی از سبک‌های یوگا از تکنیک‌های مراقبه استفاده می‌کنند که به آرامش ذهن کمک می‌کنند. تمرکز روی تنفس هنگام یوگا نیز می‌تواند این اثر را داشته باشد.

 برای سلامت قلب مفید است

مدت‌هاست که یوگا موجب کاهش فشارخون و کاهش ضربان قلب می‌شود. کاهش ضربان قلب می‌تواند به نفع افراد مبتلا به فشارخون یا بیماری قلبی و افرادی که سکته کرده‌اند، باشد. یوگا همچنین با کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید و عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
منبع WebMD