صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا میکروبیوم اندام دیگری است؟ شاید باید چنین برخورد کنیم

آیا پروبیوتیک‌ها همانطور که برخی ادعا می‌کنند برای ما مفید هستند؟ این روزها تماشای قفسه‌های بسیاری از مغازه‌ها شیفتگی روزافزون مصرف‌کننده با پروبیوتیک‌ها را نشان می‌دهد که بسیار فراتر از ماست است. پروبیوتیک‌ها دارای تعداد زیادی مکمل هستند. آنها شامپو، خمیر دندان، محصولات مراقبت از پوست و تنقلات را برای انسان و حیوانات خانگی تزریق می‌کنند. حتی از ویژگی‌های برخی از تشک‌های ضد حساسیت هستند.

همهمه پروبیوتیک ناشی از توجه علمی روزافزون و درک اهمیت میکروبیوم روده ماست- مجموعه باکتری‌هایی که در روده بزرگ ما زندگی می‌کنند.

‌محققان در حال بررسی میکروبیوم روده هستند که می‌تواند از مزایای بیشماری از سلامت جسمی و روانی بهره‌مند شود. این پتانسیل باعث ایجاد هیجان در مورد چشم انداز بهبود سلامت ما - و احتمالاً مهار اپیدمی چاقی - با بهبود باکتریهای روده می‌شود.

محققان دانشگاه وارویک به این نتیجه رسیده‌اند که باید میکروبیوم روده را تقریباً مانند یک اندام در نوع خود در نظر بگیرد.

همانند سایر اندام‌ها، میکروبیوم روده نیز در صورت عدم پرورش صحیح آن، توانایی ایجاد ناراحتی در ما را دارد. برعکس، اگر صحیح از آن مراقبت کنیم، قدرت ارتقا سلامت و رفاه را دارد.

به نظر می‌رسد برخی از گونه‌های باکتریایی با کاهش اشتها، کاهش وزن بدن و کاهش وضعیت التهابی کلی ارتباط دارند. 

تا به امروز، ما فقط حدود 1000 مورد را شناسایی کرده‌ایم که احتمال می‌رود میلیون‌ها میکروارگانیسم در بدن انسان باشد.

در سن 3 سالگی، میکروبیوتای روده ایجاد می‌شود، اما می‌دانیم که عوامل مختلفی می‌توانند تنوع و رشد آن را تغییر دهند. این عوامل شامل ژنتیک میزبان، رژیم غذایی، سن، نحوه تولد و آنتی بیوتیک‌ها و همچنین پروبیوتیک‌ها، پیوند میکروبیوتای مدفوع و پربیوتیک‌ها است.

تا کنون، داده‌های مطالعات انسانی اساساً ماهیت مشاهده‌ای دارند. هنوز شواهد کافی برای گفتن اینکه میکروبیوم‌های سالم و متنوع‌تر باعث سلامت متابولیسم بیشتری می‌شوند، نداریم. فقط می‌توانیم بگوییم که این میکروبیوم‌ها با نتایج بهتری همراه هستند. این استاندارد بسیار متفاوتی است.

پروبیوتیک‌ها

دانشمندان بر این باورند که منبع معتبر پروبیوتیک‌ها با حفظ تعادل میکروبیوتای طبیعی روده و بهبود سیستم ایمنی بدن عمل می‌کنند. منبع معتبر نشان می‌دهد که انواع خاصی از پروبیوتیک‌ها ممکن است برای بیماری‌های خاص بیماری مفید باشند.

با وجود محبوبیت پروبیوتیک‌ها در سال‌های اخیر، شواهد کافی در مورد مزایای پروبیوتیک‌ها و ایمنی آنها، از جمله عوارض جانبی احتمالی، وجود ندارد.

مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: medicalnewstoday