صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
در فصل تابستان بیشتر هندوانه بخورید!

اگر می‌خواهید بدانید که چرا باید در فصل تابستان بیشتر از هندوانه استفاده کرد، بهتر است ادامه این مطلب را بخوانید. 

 

هندوانه: سرشار از لیکوپن

لیکوپن یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در طبیعت است که معمولا در انواع خوراکی‌های قرمز مانند آلبالو، گیلاس، گوجه‌فرنگی و هندوانه یافت می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که میزان لیکوپن موجود در هندوانه بسیار بالاتر از لیکوپن موجود در سایر خوراکی‌های قرمز است. مصرف خوراکی‌های سرشار از لیکوپن می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان پروستات کمک کند و احتمال ابتلا به بیماری دیابت را تا حد بالایی کاهش دهد. ضمن این‌که دریافت لیکوپن کافی به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. مطالعات فراوانی ثابت کرده‌اند که دریافت لیکوپن از طریق مصرف هندوانه در روزهای گرم و آفتابی سال به کاهش احتمال آفتاب‌سوختگی پوست هم کمک می‌کند. 

 

هندوانه: دوستدار قلب 

هندوانه مقادیر قابل توجهی از نوعی اسید آمینه به‌نام سیترولین را در خود جای داده است. دریافت سیترولین باعث بهبود گردش خون در بدن، پیشگیری از افزایش فشار خون و درنهایت کمک به حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی خواهد شد. معمولا در روزهای گرم سال میزان ابتلا به حمله یا سکته‌ قلبی در افرادی با سابقه بیماری‌های قلبی یا فشار خون بالا افزایش می‌یابد. این درحالی است که مطالعات ثابت کرده‌اند مصرف منظم هندوانه در روزهای گرم سال به‌دلیل افزایش دریافت سیترولین و لیکوپن باعث کاهش حملات قلبی خواهد شد. به‌علاوه، مصرف منظم هندوانه دریافت فیبر غذایی را افزایش می‌دهد و به تنظیم چربی و قند خون هم کمک می‌کند. زمانی که چربی‌، قند و فشار خون تنظیم باشند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم کاهش پیدا می کند. 

 

هندوانه: تامین‌کننده آب بدن 

بهتر است بدانید که 92 درصد از حجم هندوانه را آب تشکیل داده است. بنابراین، مصرف هندوانه در روزهای گرم سال می‌تواند به تامین آب بدن و پیشگیری از کم‌آبی بدن کمک کند. از طرف دیگر، مصرف نوشیدنی هندوانه می‌تواند تا حد قابل توجهی باعث پیشگیری از عطش روزانه در ساعات خیلی گرم روز شود. برای تهیه نوشیدنی هندوانه کافی است که سه‌چهارم لیوان آب هندوانه را با یک‌چهارم لیوان آب لیموترش تازه و یک قاشق غذاخوری نعناع تازه و ساطوری مخلوط کنید. این نوشیدنی به‌شدت باعث رفع عطش، تامین آب و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن در تابستان و همچنین کمک به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهد شد. 

 

هندوانه: بهبوددهنده عملکرد سیستم گوارشی 

اگر در روزهای گرم سال به‌دلیل تعریق بیش از حد دچار مشکلات گوارشی مانند کولیت‌های مزمن یا یبوست‌های مزمن می‌شوید، بهتر است که از مصرف هندوانه غافل نشوید. مصرف منظم هندوانه، علاوه بر کاهش دادن التهابات بدنی، باعث دریافت فیبر غذایی فراوانی می‌شود که این امر عملکرد بهتر سیستم گوارشی را به همراه خواهد داشت. افرادی که در روزهای گرم سال به‌طور منظم از هندوانه یا نوشیدنی هندوانه استفاده می‌کنند، کمتر دچار مشکلات گوارشی مزمن مانند یبوست می‌شوند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: WebMD

با 4 فایده چای هلو آشنا شوید! 

8 دلیل برای خوردن آلبالو​​​
ماست و میوه؛ شام ایده‌آل برای کاهش وزن​​​