صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
۷ ویژگی‌ آشپزخانه دوستدار محیط زیست در قرنطینه خانگی

۱. حتما ۲ سطل زباله جداگانه برای زباله‌های تَر و خشک در نظر بگیرید. در این صورت زباله‌های خشک می‌توانند با صرف وقت، انرژی و هزینه کمتری به چرخه بازیافت برگردند و به این ترتیب آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

۲. لازم نیست که تمام چیزهایی که فکر می‌کنید زباله هستند را داخل سطل زباله بیندازید. به عبارت ساده‌تر، پوست انواع میوه‌ها یا حتی پوست مغزها و دانه‌ها می‌توانند در خاک گلدان یا خاک باغچه دفن شوند و دوباره به چرخه خاک برگردند.

۳. هرگز بیشتر از نیاز اعضای خانواده غذا درست نکنید تا مجبور به دور ریختن مواد غذایی اضافی نشوید. مصرف بی‌رویه مواد غذایی اولیه، یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب دیدن محیط زیست است.

۴. سعی کنید تا حد امکان دور مصرف لوازم و ظروف یک‌بار مصرف، دستمال‌ها و نایلون‌های یک‌بار مصرف در آشپزخانه خط بکشید و به‌جای آن‌ها از محصولات قابل شست‌وشو استفاده کنید.

۵. برای خریدهای خوراکی مخصوص آشپزخانه که معمولا کیسه‌های پلاستیکی فراوانی توسط مغازه‌داران و فروشگاه‌ها برای آنها در نظر گرفته می‌شود، همیشه چند کیسه پارچه‌ای همراه با خودتان داشته باشید تا هنگام خرید از همین کیسه‌ها برای جابه‌جایی محصولات استفاده کنید. به علاوه، بهتر است چند کیسه پارچه‌ای با رنگ‌های مختلف برای نان، میوه، سبزی، محصولات خشک و بسته‌بندی‌شده و غیره در نظر بگیرید تا کیسه محصولاتی مانند نان یا کیسه محصولاتی که به شست‌وشو نیاز ندارند، به‌صورت چندباره شسته نشوند و آب و برق اضافی برای این کار هدر نرود.

۶. هنگام خرید انواع لوازم برقی مخصوص آشپزخانه سعی کنید تا جایی که می‌توانید به سراغ محصولاتی بروید که دارای برچسب Eco-Friendly هستند. این محصولات که گاهی با عنوان محصولات «سبز» هم شناخته می‌شوند، مصرف انرژی پایینی دارند و استفاده از آنها کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رساند. اگر این محصولات را پیدا نکردید، حداقل به‌دنبال محصولاتی باشید که رده مصرف انرژی آنها A، A+، A++ و A+++ باشد. این محصولات هم نسبت به لوازم برقی مشابه که رده مصرف انرژی‌شان از B به پایین است، کم‌مصرف‌تر هستند و آسیب کمتری به محیط زیست می‌رسانند.

۷. حتما برای آشپزخانه، لامپ‌های کم‌مصرف خریداری کنید و سعی کنید تا نوع برق‌کشی آشپزخانه به گونه‌ای باشد که مناطق خاص آشپزخانه را بیشتر پوشش بدهد؛ مثلا اگر نور مناسبی بالای سینک آشپزخانه یا بالای گاز تعبیه شود، دیگر نیازی نیست که هنگام پخت‌وپز یا هنگام شستن ظرف‌ها و میوه‌ها تمامی نورهای آشپزخانه و اطراف آن برای داشتن دید بهتر، روشن بمانند.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: Scavolini