صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چند راه که ایدز می‌تواند بر ناخن‌ها تاثیر بگذارد

تغییر ناخن در افراد مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) معمول است. در حالی که برخی از آنها توسط خود ویروس ایجاد می‌شوند، برخی دیگر در نتیجه داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا عوارض جانبی درمان‌های مختلف ضد‌ویروسی است.

 

چماق زدن

 

چماق زدن  که به آن آرتروپاتی هیپرتروفیک نیز گفته می‌شود، ضخیم شدن و انحنای ناخن‌های اطراف نوک انگشتان یا انگشتان پا است. و باعث می‌شود که ناخن‌ها مانند قاشق‌های وارونه به نظر برسند. چماق زدن ممکن است نشانه اولیه ایدز در کودکان باشد.

 

ملانونیشیا

 

ملانونیشیا نوعی تغییر رنگ است که باعث ایجاد خطوط عمودی سیاه یا قهوه‌ای در ناخن‌ها می‌شود. گرچه ملانونیاکی می‌تواند نشانه‌ای از شرایط مختلفی باشد از جمله بارداری، ضربه مکرر، جویدن ناخن، ملانوم و بیماری آدیسون، کسانی که با ایدز زندگی می‌کنند به خصوص در معرض تغییر رنگ هستند. به این دلیل که ملانونشیا می‌تواند توسط هر دو ایجاد شود که ملانونشیا علاوه بر اینکه از عوارض جانبی داروهای خاص برای درمان ایدز است، می تواند توسط خود ویروس نیز ایجاد شود.

اونیکومایکوزیس

 

اصطلاح پزشکی برای عفونت قارچی ناخن است. اگرچه هر کسی می‌تواند به آن مبتلا شود، این واقعیت که افراد مبتلا به ایدز سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به این معنی است که آنها بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌ها هستند از جمله موارد ناشی از قارچ. این بیماری می‌تواند در ناخن‌های دست یا پا اتفاق بیفتد، اگرچه در ناخن‌های پا بیشتر دیده می‌شود.

 

آنولونولا

 

منطقه سفید به شکل نیمه ماه که به طور معمول در نزدیکی پایه ناخن یافت می‌شود، لونولا نامیده می‌شود. فقدان لونولا، آنولونولا نامیده می‌شود، و این بیماری به طور نامتناسبی در افراد مبتلا به ایدز تاثیر می‌گذارد. می‌تواند فقط در بعضی از ناخن‌های فرد یا در موارد دیگر، در همه آنها وجود داشته باشد  که به آنولونولا کلگفته می‌شود

 

ناخن‌های تری

 

در گروه لوکونیکیای آشکار قرار می‌گیرد: شرایط ناشی از بافت زیر ناخن (همچنین به عنوان "بافت زیر زبانی" نیز نامیده می‌شود).

 

در فردی که ناخن‌های تری دارد، تقریباً همه ناخن‌های او مات و سفید است، به استثنای یک باند باریک از رنگ صورتی و طبیعی در نزدیکی بالای ناخن. در بعضی موارد، بستر ناخن ضخیم می‌شود و ممکن است برآمدگی عمودی صفحه ناخن ایجاد شود.

 

مترجم: نرگس قاسمی پناه

 

منبع:  verywellhealth