صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
۴ توصیه برای تغذیه سالم در دورکاری

۱. برنامه ریزی کنید. صبح راس ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. دست و روی‌تان را بشویید و لباس مرتب بپوشید. قبل از آنکه پای لپ تاپ یا تلفن همراه تان بنشینید حتما مهم ترین وعده روز یعنی صبحانه را میل کنید. ساعاتی را برای مصرف ناهار و میان وعده صبح و عصر برای خود مشخص کنید و در این ساعت ها حتما از پشت میز کارتان برخیزید و در محیط دیگری از خانه غذا را صرف کنید. صبحانه ای که می خورید ترجیحا باید حاوی پروتئین بالا باشد و قند زیادی نداشته باشد. در این شرایط به محض مصرف صبحانه مجددا به دنبال خوراکی هستید تا مصرف کنید. در صورتی که در خانه با حضور کودکان باید کار کنید، سعی داشته باشید ساعت میان وعده، صبحانه، ناهار و شام را با آنها هماهنگ کنید تا بتوانید ساعتی از روز را در کنارشان باشید. برخی افراد ترجیح می‌دهند تا زمانی که کودکان سرگرم بازی هستند یا خوابند سرکارشان بنشینند تا کار سریع تر تمام شود و بعد بتوانند وقت‌شان را با فرزندان شان بگذرانند. این روش نیز خوب است، در این صورت می‌توانید صبحانه و میان وعده را پشت میز کارتان میل کنید.

۲. نوشیدن آب را فراموش نکنید. بسیاری از افراد شاغل عادت به نوشیدن چای و قهوه دارند. نوشیدن ۴ تا ۵ فنجان قهوه در روز بلاشکال است به شرطی که مراقب ساعت مصرف آن باشید. نوشیدن قهوه در ساعت های انتهایی شب می‌تواند باعث بهم خوردن ساعت های خواب و بیخوابی‌های شبانه شود. نکته دیگر اینکه همیشه روی میز کارتان بطری آب داشته باشید و به محض آنکه احساس تشنگی یا گرسنگی کردید آن را بنوشید. تشنگی گاهی اوقات با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود و به همین دلیل فرد همیشه به دنبال مصرف خوراکی هاست. بنابراین، با مصرف به اندازه آب می‌توانید تناسب اندام خود را نیز حفظ کنید.

۳. گرسنگی را تشخیص دهید و غذای سالم بخورید. در طول قرنطینه افراد به دلایل زیادی از جمله خستگی و بی حوصلگی، استرس و فشار کاری و... معمولا مرتبا از جایشان برمی‌خیزند و به دنبال چیزی برای خوردن می‌گردند. باید در دوران قرنطینه متوجه احساسات خود باشید. هر بار احساس گرسنگی کردید، مقداری آب بنوشید. اگر زمان صرف وعده‌های اصلی غذایی است و گرسنه هستید خود را با خوردن تنقلات سرگرم نکنید. اگر زمان میان وعده است می‌توانید سبزیجات خام از جمله هویچ یا انواع میوه ها یا حتی ساندویچ کره بادام زمینی میل کنید.

۴. برنامه غذایی خود را یادداشت کنید. سعی کنید برای خود جدولی هفتگی یا حتی ماهانه داشته باشید و ساعت های مصرف مواد غذایی و احساساتی را که دارید در آن یادداشت کنید. به این ترتیب، بهتر متوجه شرایط و نوع رژیم غذایی و ساعت هایی که واقعا گرسنه هستید، خواهید شد.

ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: huffpost.com