صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
به سالادهای تابستانی تان دانه چیا اضافه کنید!

اگر شما هم جزو طرفداران انواع سالاد هستید، بهتر است که ترکیبات مغذی و سیرکننده‌ای مانند دانه چیا را به سالادهای تابستانی اضافه کنید. افزودن دانه چیا به انواع سالاد می‌تواند فواید زیر را برای بدن به دنبال داشته باشد. 

 

1. کمک به کنترل وزن 

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که همزمان با شروع فصل تابستان و سبک‌تر شدن کارهایشان یک برنامه تنظیم وزن برای خودشان ترتیب بدهند. افزودن دانه چیا به انواع سالادها می‌تواند دریافت فیبر غذایی را افزایش دهد و به این ترتیب شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. تقریبا هر 28 گرم از دانه چیا حاوی 11 گرم فیبر، 4 گرم پروتئین و 5 گرم اسیدهای چرب امگا-3 است. ضمن این‌که همین مقدار از دانه چیا می‌تواند بین 18 تا 30 درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم، منگنز، منیزیم و فسفر را هم تامین کند. وجود ویتامین‌ها و املاح فراوان در دانه چیا باعث می‌شود که این دانه بسیار ارزشمند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و ایمنی بدن هم کمک کند.

 

2. دریافت پروتئین باکیفیت 

تقریبا هر یک قاشق غذاخوری از دانه چیا حدود 14 درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین می‌کند. پروتئین موجود در دانه چیا جزو یکی از ارزشمندترین انواع پروتئین‌ها محسوب می‌شود. افراد گیاهخوار می‌توانند دانه چیا را به‌صورت ترکیبی با انواع سبزی‌ها، حبوبات یا غلات به‌عنوان منبع پروتئین دریافتی روزانه در نظر بگیرند. همراه کردن دانه چیا با انواع سالاد می‌تواند احساس سیری را در طول روز افزایش دهد و اشتهای افراد به ریزه‌خواری را کاهش دهد. این اثرگذاری بیشتر به‌دلیل وجود پروتئین و فیبر فراوان موجود در دانه چیاست. 

 

3. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی 

همان‌طور که گفته شد، دانه چیا مقادیر قابل قبولی از فیبر غذایی، پروتئین و نوع خاصی از اسیدهای چرب امگا-3 را خود جای داده است. به همین دلیل هم مصرف منظم و روزانه آن می‌تواند باعث کاهش تری‌گلیسرید خون و التهابات بدنی شود و مقاومت به انسولین را کاهش دهد. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که مصرف منظم دانه چیا به افزایش چربی خوب خون (HDL)در بدن کمک می‌کند. تمام این فاکتورها در کنار یکدیگر می‌توانند به تنظیم فشار خون، چربی خون و قند خون کمک کنند و درنهایت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند سکته یا حمله قلبی را کاهش دهند. بهتر است بدانید که همزمان با گرم شدن هوا، خطر ابتلا به حملات قلبی در افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی هم افزایش پیدا می کند. به همین دلیل هم متخصصان تغذیه به بیماران قلبی توصیه می‌کنند که روی انواع سالاد یا سبزی‌ها در فصل تابستان حتما مقداری دانه چیا و روغن زیتون بریزند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:healthline

4 نوشیدنی‌ برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در روزهای گرم سال 

در روزهای گرم سال میوه بخوریم یا آب‌میوه؟​​​
موز بخورید تا استخوان های سالمی داشته باشید!​​​