صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
4 نوشیدنی‌ برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در روزهای گرم سال

در این میان، بعضی افراد نمی‌توانند در طول روز 6 تا 8 لیوان آب ساده بنوشند و در این صورت ممکن است بدنشان با کم‌آبی مواجه شود. این افراد می‌توانند گاهی به‌جای آب ساده، نوشیدنی‌های زیر را امتحان کنند.

 

1. ترکیب آب و آب لیموترش 

ترکیب آب ساده با آب لیموترش تازه، یکی از راه‌های بسیار مناسب برای تامین آب ازدست‌رفته بدن است. شما می‌توانید با ترکیب کردن دوسوم لیوان از آب و یک‌سوم آن از آب لیموترش تازه، یک نوشیدنی بسیار جذاب و سرشار از ویتامین C برای روزهای گرم سال تهیه کنید. زمانی که آب لیموترش ساده به آب ساده اضافه شود، می‌تواند تا حد قابل توجهی عطش را هم از بین ببرد. 

 

2. ترکیب آب با عصاره خیار 

خیار یکی از پُرآب‌ترین گیاهان در میان صیفی‌های مختلف محسوب می‌شود. بهتر است بدانید که 90 درصد از حجم هر عدد خیار را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین مصرف خیار می‌تواند راهی برای جبران آب ازدست‌رفته بدن در اثر تعریق در روزهای گرم سال باشد. شما می‌توانید خیار را به‌صورت رنده‌شده با انواع آب‌میوه‌های طبیعی یا آب ساده ترکیب و مصرف کنید. ترکیب خیار رنده‌شده یا آب‌گرفته‌شده با آب پرتقال، آب چغندر یا آب هویج می‌تواند ترکیب بسیار مغذی و ارزشمندی برای تامین آب و الکترولیت‌های ازدست‌رفته بدن باشد. 

 

3. دمنوش‌های گیاهی 

انواع دمنوش‌های گیاهی فاقد کافئین از دیگر نوشیدنی‌های تامین‌کننده آب بدن در روزهای گرم سال هستند. گاهی بعضی از افراد به‌رغم گرمای هوا همچنان تمایل دارند که در طول روز، خصوصا بعد از وعده‌های غذایی اصلی، یک نوشیدنی گرم مصرف کنند تا از این طریق بتوانند به آرامش ذهنی برسند. حالا اگر این افراد در چنین شرایطی به مصرف چای یا قهوه کافئین‌دار اقدام کنند، ممکن است به‌دلیل افزایش حجم ادرار درنهایت با کم‌آبی بدن مواجه شوند. از این‌رو، توصیه می‌شود که در روزهای گرم سال، دمنوش‌های گیاهی مانند دمنوش گل رز، گل محمدی، دارچین، سیب، بِه، بابونه و گل ختمی را جایگزین چای سیاه، چای سبز یا قهوه کنند. 

 

4. ترکیب آب با میوه‌های فصل 

گاهی بعضی از افراد از نوشیدن آب ساده به‌دلیل طعم نداشتن آن امتناع می‌کنند. این مشکل در میان کودکان و افراد سالمند بسیار رایج است. کم‌آبی بدن می‌تواند شدیدا باعث اُفت عملکرد سیستم ایمنی شود و بدن را در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی مختلفی مانند کووید-19 قرار دهد. از این‌رو، اگر یکی از اعضای خانواده شما به نوشیدن آب ساده و بدون طعم تمایل ندارد، می‌توانید چند تکه از میوه‌های تازه فصل را داخل پارچ یا لیوان آب او بیندازید تا یک آب طعم‌دار و خوش‌عطر برای او فراهم کرده باشید. افزودن سبزیجات معطری مانند نعناع یا پونه تازه به آب هم می‌تواند عطر فوق‌العاده ای برای آن به‌وجود بیاورد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: food.ndtv

فواید مصرف اسموتی‌ها در روزهای گرم کرونایی 

تاثیر چای سبز در مقابله با سکته مغزی​​​
3 دلیل برای خوردن لیمو در ایام کرونا​​​