صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
روش‌هایی برای جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی(DVT)

این نکات را برای پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (DVT) در نظر داشته باشید:



معاینه‌های سالانه را انجام دهید


بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به DVT در مرجله اول جلوگیری از آن است. با انجام معاینه‌های سالانه شروع کنید تا بتوانید هر گونه نگرانی در مورد سلامتی را با پزشک خود در میان بگذارید. 


داروهای خود را همانطور که تجویز شده مصرف کنید


برخی از داروها که برای سایر شرایط بهداشتی تجویز می‌شوند، ممکن است خطر ابتلا به DVT را افزایش دهند، به خصوص اگر آنها را طبق دستور مصرف نکنید. 


بعد از جراحی حرکت کنید


جراحی و هر آسیب دیگر به وریدها از عوامل اصلی ایجاد DVT هستند، زیرا جریان خون شما را کند می‌کنند. بنابراین هرچه زودتر بتوانید بعد از بیماری یا جراحی حرکت کنید، بهتر است. بلند شدن از رختخواب و تحریک جریان خون در پاها و سراسر بدن به کاهش خطر ابتلا به لخته‌های بعد از جراحی کمک می‌کند.


فعال بمانید


سبک زندگی کم‌تحرک برای هیچکس سالم نیست و به خصوص برای افرادی که استعداد ژنتیکی لخته شدن دارند و یا وضعیت سلامتی دیگری دارند که آنها را در معرض خطر DVT قرار می‌دهد خطرناک است. نشستن طولانی‌مدت مانع گردش خون می‌شود که خطر ابتلا به DVT را افزایش می‌دهد. سبک زندگی بی‌تحرک همچنین می‌تواند در چاقی، یکی دیگر از عوامل خطر DVT نقش داشته باشد.


در سفرهای طولانی بلند شوید و حرکت کنید


نشستن طولانی‌مدت در هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین می‌تواند خطر ابتلا به DVT را افزایش دهد. هنگام سفرهای طولانی، بلند شوید و به حرکت کنید تا حداقل هر دو تا سه ساعت یکبار عضلات خود را کشش دهید. 


گردش خون پا را با جوراب‌های مخصوص بهبود دهید


این جوراب‌های مخصوص شبیه جوراب‌های بلند هستند و تا سطح زانو را می‌پوشانند و فشار محکمی بر پا و قسمت پایینی ساق پا ایجاد می‌کنند و به تدریج از سطح بالاتر سفت می‌شوند. این فشار کمک می‌کند تا خون به جای جمع شدن و لخته شدن در پاها، به قلب برگردد، که می‌تواند تورم را کاهش دهد و از DVT جلوگیری کند.


وزن خود را کنترل کنید


به دلیل فشار اضافی که می‌تواند به وریدهای لگن و پاهای شما وارد شود، حفظ وزن سالم مهم است.


فشار خون خود را کنترل کنید


فشار خون بالا نیز می‌تواند منجر به ترومبوز ورید عمقی شود. اگر در حال حاضر در معرض خطر DVT هستید، یا اگر سابقه خانوادگی DVT، آمبولی ریه یا سایر اختلالات لخته‌شدن خون دارید، حفظ فشار خون به ویژه بسیار مهم است.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth