صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
اهمیت دریافت فیبر کافی در دوران قرنطینه خانگی

از جمله دلایلی که باعث می‌شود در دوران قرنطینه ناشی از شیوع کروناویروس، مصرف فیبر غذایی در رژیم غذایی افراد کاهش پیدا کند، کم شدن میزان مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها از ترس آلوده بودن آنها به ویروس است. اما همه افراد باید بدانند که فیبرها جزو ترکیبات غذایی حیاتی هستند و دریافت آنها علاوه بر حفظ سلامت دستگاه گوارشی، به تنظیم فشار و قند خون و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

فیبر غذایی چیست؟

فیبر غذایی نوعی کربوهیدرات پیچیده است. بنابراین، می‌تواند در زیرگروه انواع قندها قرار بگیرد. برخلاف سایر کربوهیدرات‌ها که در بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند و منبعی برای انرژی بدن به‌حساب می‌آیند، فیبرها نمی‌توانند در بدن انسان هضم شوند. فیبرهای غذایی معمولا به 2 صورت محلول و غیرمحلول وجود دارند و همین هضم ‌نشدن آنها در بدن است که باعث می‌شود فواید فراوانی را به‌دنبال داشته باشند. فیبرهای محلول بیشتر در جوی دوسر، جو، انواع لوبیا، انواع نخود، غلات سبوس‌دار، مغزها، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند. دریافت حجم کافی از فیبرهای محلول در طول روز باعث می‌شود که سطح قند و کلسترول خون در سطح طبیعی باقی بماند.

چقدر فیبر در طول روز دریافت کنیم؟

براساس اعلام متخصصان تغذیه انگلستان، بهتر است تمام افراد بزرگسال به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی، دیابت نوع 2، چاقی، سرطان‌های دستگاه گوارشی، بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا، حداقل روزی 30 گرم فیبر غذایی دریافت کنند. این 30 گرم فیبر غذایی با مصرف روزانه 5 تا 9 واحد از مواد غذایی حاوی فیبر که در بالا به آنها اشاره کردیم، تامین خواهد شد.

چطور در دوران قرنطینه خانگی فیبر کافی دریافت کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، بعضی افراد به‌دلیل عدم اطمینان از سلامت محصولات خام مانند میوه‌ها و سبزی‌ها در دوران شیوع کروناویروس، دور مصرف آنها را خط می‌کشند و به این ترتیب میزان دریافت فیبر را تا حد قابل توجهی در رژیم روزانه‌شان کاهش می‌دهند. بهتر است بدانید زمانی که دریافت فیبر از طریق رژیم غذایی کاهش پیدا می کند، مشکلاتی مانند یبوست، افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی خون کم‌کم به سراغ شما می‌آید. از طرف دیگر، مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر می‌تواند برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه دارد. بنابراین افرادی که فیبر کمتری در طول روز دریافت می‌کنند، تمایل بیشتری به خوردن مواد غذایی نشاسته‌ای، شیرین، چرب یا شور دارند و همین مساله باعث بروز چاقی و اضافه‌وزن در دوران قرنطینه در آنها می‌شود.

با این‌حساب بهتر است مثل همیشه میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌های کافی را در برنامه غذایی داشته باشید و از طریق شستن آنها با محلول سرکه سفید و نمک، از سلامت شان مطمئن شوید. البته حواس‌تان باشد که بعد از شستن این محصولات با ترکیبی که گفتیم، حتما آنها را زیر آب خنک و روان به‌خوبی آبکشی کنید. افزایش مصرف غلات سبوس‌دار و حبوبات در این دوران هم کمک خوبی به افزایش دریافت فیبر غذایی در طول روز خواهد کرد. بد نیست بدانید که مصرف منظم مغزها و دانه‌های خام در این دوران هم می‌تواند به دریافت فیبر مناسب کمک کند و بدن شما را با کمبود فیبر مواجه نکند.

اگر می‌خواهید در این روزهای قرنطینه هم غذای سالم مصرف کنید و هم خوشمزگی غذا را در کنار دریافت فیبر کافی داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم که مقداری از مغزها یا دانه‌های خام را درون آسیاب خانگی بریزید و آنها را با کمی عسل به اندازه‌ای آسیاب کنید که کاملا به روغن بیفتند یا اصطلاحا حالت کره‌ای پیدا کنند. سپس این کره مغزها یا دانه‌ها را به‌عنوان صبحانه، عصرانه یا شام همراه با یکی‌دو تکه نان سبوس‌دار و مقداری میوه تازه میل کنید. این کار یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دریافت فیبر غذایی مناسب و باکیفیت در طول روزهای قرنطینه خواهد بود.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع:Net Doctor