صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
دلایلی که اثبات می‌کنند دستگاه‌های نمایش خانگی منجر به چاقی می‌شوند

البته لازم به ذکر است که قطعاً این عوارض در میان بزرگسالان نیز شایع است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با مکانیسم دقیق این فرآیند بیشتر آشنا شوید.

 

امروزه معضل چاقی تقریباً در تمام کشورهای روی کره زمین به چشم می‌خورد. طبق تحقیقاتی که در سال‌های اخیر در کشور فرانسه انجام شده‌، شیوع چاقی کلی در مردان 15.8درصد و در زنان 15.6درصد بوه است. اضافه وزن تقریباً نیمی از جمعیت فرانسه را تحت تاثیر قرار داده است.

 

افرادی که به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند، در معرض بیماری‌های متعددی قرار دارند: دیابت نوع 2، فشارخون بالا، چربی‌های اضافی در خون (اختلال چربی خون)، اختلالات قلبی عروقی، سندرم آپنه خواب، بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز و بسیاری از انواع سرطان. 

 

گروهی از محققان اروپایی تحقیق مفصلی را درباره ارتباط بین صفحه‌های نمایش خانگی (تلفن‌های هوشمند، تلویزیون، تبلت، کنسول‌های بازی، شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و غیره) و افزایش وزن آغاز کردند. آن‌ها در نهایت به چهار مکانیسم مهم پی بردند که هم در بزرگسالان دیده می‌شود و هم در کودکان. 

 

مکانیسم اول: صفحه نمایش و جویدن


استفاده بیش از حد از صفحه نمایش می‌تواند تاثیر مستقیمی بر نحوه غذا خوردن بزرگسالان و به‌ویژه کودکان داشته باشد. اولین تاثیر آن این است که کودک به جویدن غذاها عادت می‌کند. به این معنا که غذاها را فقط می‌بلعد. وقتی کودک مدام در برابر موبایل یا کامپیوتر باشد، همواره دلش می‌خواهد که چیزی بخورد؛ درنتیجه  مصرف شیرینی، کیک، فست فود، نوشیدنی‌های شیرین و میان‌وعده‌های نمکی که پرطرفدارترین مواد غذایی در میان کودکان است، افزایش می‌یابد. 

 

در این میان نکته مهم این است که بسیاری از محصولات با کیفیت پایین غذایی حتی بدون احساس گرسنگی مصرف می‌شوند. به این ترتیب کودک یا حتی بزرگسال، به مرور زمان انرژی بسیاری را در بدن ذخیره خواهد کرد. در حالی‌که هیچ‌گونه تحرکی برای سوزاندن و مصرف این انبوه انرژی ندارد. نتیجه این که چاقی مفرط حتمی خواهد بود! 

 

امروزه، صفحه‌های نمایش‌ دیجیتال بر نحوه تغذیه کودکان در وعده‌های ناهار و شام تاثیر بد و مُخربی گذاشته است. به دلیل تصاویر و صداها، مغز روی عمل غذا خوردن به خودی خود و نیز احساسات ناشی از آن تمرکزی ندارد. نتیجه این که کودک متوجه نمی‌شود که دقیقاً چه زمانی سیر شده است. در ادامه مواد غذایی مصرفی به‌طور متوسط 25درصد افزایش می‌یابد! 

 

شما در مقام والدین کودک باید این وضعیت را مدیریت کنید. به این ترتیب که حواس کودک را از صفحه نمایش به سمت عمل غذا خوردن سوق بدهید. نیازی به دعوا و مشاجره نیست! این کار را به آرامی، با آگاهی کامل و البته دوستانه انجام دهید. 

 

مکانیسم دوم: صفحه نمایش و سبک زندگی بی‌تحرک


سبک زندگی بی‌تحرک که به خودی خود مشکل بزرگی در بهداشت عمومی فرد محسوب می‌شود، در درازمدت به بیماری‌های قلبی عروقی ختم می‌گردد. وانگهی، هرچه اعتیاد به صفحه نمایش بیشتر باشد، درصد ابتلا به این قسم بیماری‌ها نیز افزایش می‌یابد. 

 

در ادامه یک دور باطل شکل می‌گیرد: یک زندگی کم‌تحرک که جز افزایش وزن، نتیجه دیگری نخواهد داشت. این وضعیت به ضرر فعالیت بدنی منظم است. درحقیقت این احتمال وجود دارد که فعالیت بدنی منظم نیز توان مقابله با خطرات وابستگی شدید به صفحه‌های نمایش دیجیتالی را نداشته باشد. 


اما با تمام این تفاصیل، سازمان بهداشت جهانی خصوصاً به بزرگسالان  توصیه می‌کند که برای داشتن فرم بدنی مناسب دستکم پنج روز در هفته و هر روز 30 دقیقه، یک فعالیت فیزیکی و با شدت متوسط داشته باشند. به عنوان مثال، توصیه می‌شود بعد از این‌که دو ساعت در مقابل کامپیوتر بودید، چند دقیقه از جای خود بلند شوید و راه بروید. 

 

روی کارهای خیلی ساده تمرکز کنید: به عنوان مثال به‌جای استفاده همیشگی از آسانسور، گاهی اوقات پله‌نوردی کنید، برای رسیدن به محل کار، دوچرخه سوار شوید یا اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید، دو ایستگاه قبل از مقصد نهایی پیاده شوید و بقیه راه را پیاده طی نمایید. این پیاده‌روی تاثیری شگرف در کنترل وزن خواهد داشت.

 

مکانیسم سوم: صفحه نمایش و تبلیغات بد


از آنجا که کودکان و نوجوانان نسبت به اقشار دیگر اجتماع، علاقه شدیدی به صفحه نمایش دارند، بیشتر در معرض تبلیغات مواد غذایی و در نتیجه در معرض بازاریابی هستند، مساله‌ای که بی‌شک بر ترجیحات غذایی ایشان تاثیر زیادی خواهد داشت. وانگهی، بسیاری از تبلیغاتی که امروزه به غذاها و نوشیدنی‌ها مربوط می‌شوند، کیفیت چندانی ندارند.

 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد تبلیغات محصولات یک مارک تجاری تقاضا را برای کل گروه مواد غذایی یا نوشیدنی افزایش دهد. علاوه بر بازاریابی سنتی، کودکان می‌توانند تحت تاثیر بازاریابی دیجیتال (تبلیغات در اینترنت، تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بازی‌های ویدیویی، درج مارک‌ها در یک بازی ویدیویی و غیره) قرار بگیرند. محققان برای حل این مشکل توصیه می‌کنند که نمایش آرم ارزش غذایی هر فرآورده تبلیغاتی اجباری باشد.

 

مکانیسم چهارم: صفحه نمایش و کمبود خواب


مشکل در خوابیدن، بی‌خوابی، بیداری‌های شبانه، خواب ناکافی، احساس خستگی و خواب‌آلودگی بعد از بیدار شدن... از دیگر اثرات صفحه‌های نمایش خانگی بر روند خواب بچه‌ها و بزرگسالان هستند. نور آبی که از سوی صفحه کامپیوتر، موبایل‌ها و تبلت‌ها ساطع می‌شود، ریتم بیولوژیکی بدن را در طول شب مختل می‌سازد. مغز این نور آبی  را به منزله نور روز تلقی می‌کند، در ادامه تولید ملاتونین (هورمون خواب) به تاخیر می‌افتد و در نتیجه فرآیند خواب با مشکل مواجه می‌شود.

 

مطالعات نشان می‌دهند که خواب کم باعث اضافه وزن می‌شود و همچنین توانایی تمرکز و یادگیری را در طول روز بعد به شدت کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است به این دو قانون اساسی احترام بگذارید: یک یا دو ساعت قبل از خواب از صفحه نمایش جدا شوید و آن را برای همیشه از اتاق خواب خود تبعید کنید! 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: santemagazine.fr


غذا خوردن همراه خانواده موجب کاهش چاقی کودکان و نوجوانان می شود!
کودکان نباید در مصرف نودل زیاده‌روی کنند!
چاقی هزینه‌های درمانی را افزایش می‌دهد