صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
یبوست پس از زایمان چیست؟

 به طور کلی، یبوست کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته و / یا کمتر از عادات طبیعی دستشویی شما تعریف می‌شود. این وضعیت ممکن است به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد تا زمانی که سیستم دفع بدن شما به حالت اولیه بازگردد.


این تجربه برای شما تازه باشد یا نه، ناخوشایند است - به ویژه هنگامی که بدن شما هنوز در تلاش برای بهبودی از زایمان است. یبوست پس از زایمان به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتد. درک آنها می‌تواند به شما در یافتن بهترین روش درمانی و تسکین کمک کند.


علل


یبوست غالباً یک ناراحتی طبیعی و در عین حال آزار‌دهنده است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که مربوط به اتفاقاتی است که برای بدن شما قبل، حین و بعد از زایمان رخ می‌دهد.


دلایل عمده یبوست پس از زایمان عبارتند از:


• سزارین: ممکن است 3 تا 4 روز طول بکشد تا سیستم گوارش شما پس از جراحی بزرگ، از جمله سزارین، مجدداً شروع به کار کند.


• آسیب به اسفنکتر مقعدی یا عضلات کف لگن: کششی که در حین زایمان ایجاد می‌شود، می‌تواند حرکت موثر روده را برای بدن شما دشوار کند.


• کمبود آب بدن یا کمبود مایعات: که ممکن است به دلیل عدم نوشیدن آب در هنگام زایمان یا استفراغ یا از دست دادن خون باشد، روند دفع بدن را کند می‌کند.


• تغییرات هورمونی: که در حین بارداری شروع می‌شوند و بلافاصله پس از زایمان سریعاً تنظیم می‌شوند، می‌توانند عملکرد روده را کند کنند. 


• مکمل آهن: مصرف آهن که در صورت کم خونی ممکن است به شما داده شود.


• نخوردن: در پاسخ به نخوردن در هنگام زایمان، ریتم‌های طبیعی بدن کند می‌شوند.


• درد پرینه: اگر مثلاً پس از انجام اپیزیوتومی یا بواسیر پس از زایمان و یا کشیدگی (یا پاره شدن) هنگام زایمان در ناحیه پرینه خود درد دارید، یبوست ممکن است به اندازه یک مشکل روحی و روانی نباشد. اگر می‌ترسید بخیه‌های خود را پاره کنید یا درد بیشتری دارید، ترس ممکن است باعث شود مدفوع خود را حفظ کنید.


• استفاده از داروهای ضددرد یا اپیدورال در حین زایمان: شناخته شده است که داروها، به ویژه مواد مخدر سیستمیک، دستگاه هضم را کند می‌کنند.


درمان


بسته به علت و اقداماتی که برای درمان آن انجام می‌دهید، یبوست احتمالاً طی چند روز تا یک هفته پس از زایمان برطرف می‌شود. در بیشتر موارد، می توانید آنرا با موفقیت در خانه درمان کنید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در مورد پیشگیری و درمان فعال باشید.


به طور معمول بعد از زایمان هنگام بستری شدن در بیمارستان به شما نرم‌کننده مدفوع داده می‌شود و پس از ترخیص برای پیشگیری و یا درمان یبوست به همراه خود به خانه می‌برید، به خصوص اگر پارگی شدید (درجه سوم یا چهارم) داشته باشید، بواسیر، از مکمل‌های آهن برای کم‌خونی استفاده می‌کنند یا از داروهای ضد‌درد استفاده می‌کنند.


 در غیر این صورت، یا اگر یبوست یکی از نگرانی‌های خاص شماست، در مورد مصرف یک نرم‌کننده مدفوع با پزشک یا ماما صحبت کنید. اگر سایر اقدامات موثر نباشد، یک ملین ملایم یا مکمل فیبر ممکن است لازم باشد.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: verywellfamily