صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
خواص تخم‌مرغ برای سلامتی

تخم‌مرغ که منبع پروتئین است، به دلیل وجود زرده‌ی تخم‌مرغ که شامل حدود ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول و به نوعی مضر شناخته شده است، چون این مقدار کلسترول بیشتر از نیمی از مقدار مصرف روزانه‌ی توصیه شده از سوی انجمن قلب امریکاست. زرده تخم‌مرغ حاوی مواد‌مغذی لوتئین و گزانتین است که خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند زوال شبکیه و آب‌مروارید را کاهش می‌دهد. دانشکده .

۱. حاوی پروتئین کامل است

یک عدد تخم‌مرغ حاوی 6 گرم ماده با 9 اسید آمینه ضروری که عناصر سازنده پروتئین هستند. اسیدهای‌آمینه مهم هستند زیرا بدن به تنهایی نمی‌تواند آنها را بسازد. سفیده تخم‌مرغ حدوداً نیمی از پروتئین و فقط بخش کوچکی از چربی و کلسترول را در خود نگه می‌دارد.

۲. حاوی مواد‌مغذی بسیار هستند

این بدان معنی است که تخم‌مرغ‌ها کالری، مواد‌مغذی ویتامین، موادمعدنی، اسیدهای آمینه بیشتری نسبت به بسیاری از غذاهای دیگر دارند. اگر یک تخم‌مرغ بخورید، اینها را جذب می‌کنید:
پروتئین باکیفیت بالا
سلنیوم 
فسفر 
کلین 
ویتامین B12 
و آنتی اکسیدان‌های فراوان که به سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کنند.

۳. منجر به جذب کلسترول خوب می‌شود

به نظر می‌رسد میزان کلسترول خوب که HDL نام دارد، در افرادی که روزانه سه یا چند تخم‌مرغ مصرف‌‌ می‌کنند، افزایش می‌یابد. البته LDL یا کلسترول بد نیز افزایش می‌یابد اما هر کدام به طور مجزا افزایش می‌یابند و موجب می‌شود تا آسیب مواد بد به بدن کمتر شده و مواد خوب راحت‌تر در بدن تولید شوند.

۴. تری‌گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد

پزشک میزان HDL و LDL را بعد از آزمایش می‌سنجد. تری گلیسیرید کمتر، برای سلامتی بهتر است. خوردن تخم‌مرغ، به ویژه آنهایی که سرشار از اسیدهای چرب ویژه‌ای هستند(مانند امگا3)، به نظر می‌رسد سطح تری‌گلیسرید خون را کاهش می‌دهد.

۵. احتمال سکته‌مغزی را کاهش می‌دهد

اگرچه مطالعات متفاوتی انجام شده است اما به نظر می‌رسد مصرف روزانه تخم‌مرغ خطر سکته‌مغزی را کاهش می‌دهد. در مطالعه اخیر چین، افرادی که تقریباً یک بار در روز از تخم‌مرغ استفاده می‌کردند، تقریباً۳۰ درصد کمتر از کسانی که مصرف نمی‌کردند، بر اثر سکته‌مغزی می‌مردند.

۶. منجر به تنظیم پروتئین بدن می‌شود

هر عدد تخم‌مرغ حدوداً 70 کالری دارد و دقیقاً همین میزان کالری را دریافت می‌کنید و این میران کالری راحت جذب بدن می‌شود. دو عدد تخم‌مرغ را خوب بجوشانید و بگذارید سرد شود. سپس به سالاد افزوده یا با چند تکه نان، یک ناهار سریع و سالم تهیه کنید.

۷. مقرون‌به‌‌صرفه هستند

هزینه کم آن در یک وعده و دریافت پروتئین با کیفیت بالا بسیار به مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. یک تکه نان‌تست غلات کامل، مقداری آووکادو و کمی سس گرم به آن اضافه کنید و یک وعده‌غذایی مناسب با قیمت مناسب تهیه کنید. لازم نیست نگران قند یا کربوهیدرات باشید زیرا تخم‌مرغ این مواد را ندارد.

۸. موجب سلامت قلب می‌شود

شگفت‌آور است؟ درسته. به طور کلی، به نظر نمی‌رسد افرادی که تخم‌مرغ بیشتری می‌خورند احتمال بیماری‌قلبی در آنها بیشتر باشد. حتی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 نیز پس از یک رژیم‌غذایی با مصرف تخم‌مرغ زیاد، دچار کاهش وزن شده و از سلامت قلب برخوردار بودند. در مطالعه اخیر چین، افرادی که روزانه یک عدد تخم‌مرغ می‌خورند تقریباً ۲۰ درصد کمتر از افرادی که نمی‌خورند، دچار بیماری‌قلبی می‌شوند.

۹. سیرکننده است

اگر برای صبحانه تخم‌مرغ بخورید، مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد و موجب می‌شود که در طول روز کمتر غذا بخورید. به طور مثال و به طور متوسط، نوجوانانی که صبح‌ها تخم‌مرغ می‌خورند، وعده‌ی ناهار آنها 130 کالری کمتر خواهد بود.

۱۰. چشم‌ها را تقویت می‌کند

پزشکان می‌دانند که آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین از ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند آب‌مروارید و بیماری لکه‌زرد مرتبط با سن جلوگیری می‌کند. سبزیجات برگ‌پهن و سبز تیره مانند اسفناج و کلم‌پیچ نیز حاوی این مواد هستند اما تخم‌مرغ منبع بهتری است، به این دلیل که چربی موجود در آن استفاده از مواد‌مغذی را برای بدن آسان می‌کند.

۱۱. حافظه را تقویت می‌کند

تخم‌مرغ حاوی ویتامین D است که برای ماده‌ خاکستری مغز بسیار مفید است و به سختی از طریق سایر غذاها دریافت می‌شود و تخم‌مرغ‌ها ماده‌ای به نام کولین دارند که به سلو‌ل‌های عصبی موجود در مغز کمک می‌کند تا رشد کند. کولین به دلیل نقشی که در رشد مغز دارد، برای زنان باردار و شیرده نیز بسیار مفید است.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع webmd