صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
موقعیت سر به پایین در زایمان چیست؟

ارکستراسیون زیادی بین جنین و بدن فرد اتفاق می‌افتد تا تولد سالم را تضمین کند.


در تمام دوران بارداری، کودک وضعیت خود را در رحم تغییر می‌دهد. وقتی کودک رشد می‌کند، فضای کمتری برای حرکت وجود خواهد داشت و آنها در پایان سه ماهه سوم در موقعیت نهایی خود قرار می‌گیرند.


در نهایت، در حدود 36 هفته بارداری، پزشک می‌خواهد ببیند که آیا کودک در وضعیت سفالیک قرار دارد. این بهترین موقعیت برای زایمان است، به ویژه هنگامی که کودک در رحم به صورت سر به پایین، رو به پشت، چانه جمع شده و پشت سر برای ورود به کانال تولد آماده است.


هدف


در حین زایمان، انقباضات کانال زایمان را می‌کشد بنابراین کودک فضای کافی برای تولد از بدو تولد دارد. هدف این است که کودک راحت‌ترین و مطمئن‌ترین زمان را از طریق کانال زایمان بگذراند.


اگر جنین در وضعیت غیر سفالیک باشد، زایمان کودک با چالش بیشتری روبرو می‌شود. موقعیت‌های مختلف جنین دارای یکسری دشواری‌ها است و بسته به موقعیت فرزند خطرات می‌تواند متفاوت باشد.


خطرات


بیشتر نوزادان (96٪) در وضعیت سفالیک به دنیا می‌آیند. اما درصد کمی از نوزادان در موقعیت بریچ یا موقعیت‌های دیگر حضور دارند. بریچ به این معنی است که پایین کودک در مقابل سر او پایین است.


زایمان واژینال اکثر اوقات یک روش ایمن برای زایمان است، با این حال، وقتی کودک بریچ است، زایمان واژینال ممکن است پیچیده باشد. از آنجا که سر کودک از پایین بزرگتر است، در جایی که سر کودک در رحم گیر می‌کند، خطر گیر افتادن سر وجود دارد. در این شرایط، تحویل ایمن کودک بیش از حد چالش‌برانگیز است.


اما یک کودک بریچ در مقایسه با موقعیت سفالیک همیشه در وضعیت زایمان خطرناکتر است و در بیشتر موارد به سزارین نیاز دارد.


موارد زیر احتمال یک بچه بریچ است


• قبل از تمام شدن دوره کامل زایمان کنید


• رحم، فیبروم یا مایع آمنیوتیک با شکل غیر طبیعی داشته باشید

• چند قلو باردار هستید


• جفت سرراه داشته باشید (وقتی جفت دهانه رحم را می‌پوشاند)


تشخیص


پزشک با معاینه فیزیکی و سونوگرافی می‌تواند تشخیص دهد که آیا کودک شما در سفالیک قرار دارد یا خیر.


در هفته‌های آخر بارداری، کادر درمان قسمت پایین شکم شما را با دستان خود ارزیابی می‌کند تا موقعیت کودک را ارزیابی کند. این شامل محل خوابیدن سر، کمر و باسن است. اگر پزشک شما احساس کند که کودک در یک بریچ قرار دارد، می‌تواند با استفاده از سونوگرافی سوظن آنها را تایید کند.


خطرات ناشی از تولد بریچ


وقتی نوزادی در ناحیه بریچ متولد می‌شود، بزرگترین قسمت کودک  سر آن- در آخر خارج می‌شود که می‌تواند منجر به گیر افتادن کودک در کانال تولد کند. و می‌تواند باعث جراحت یا مرگ شود. بند ناف همچنین ممکن است آسیب دیده یا مسدود شده باشد که می‌تواند اکسیژن‌رسانی به کودک را کاهش دهد.


درمان


بیشتر نوزادان به حالت سفالیک تبدیل می‌شوند. با این حال، اگر آنها با نزدیک شدن به تاریخ زایمان تغییر نکرده باشند، پزشک ممکن است روش‌های مختلفی را برای تشویق کودک به حرکت در حالت سر به پایین توصیه کند.


برای تبدیل نوزاد به موقعیت سفالیک هیچ روش درمانی خاصی وجود ندارد. گاهی اوقات آنها کار می‌کنند و گاهی نه. در برخی موارد، این روش ممکن است فقط برای کودک جواب دهد تا سپس به موقعیت اصلی خود برگردد.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: evrywellhealth