صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
اگزما در کودکان و تاثیر تغذیه بر آن

خوشبختانه تغذیه مناسب تاثیر خوبی روی بهبود اگزما در کودکان دارد. این مشکل پوستی با نام «درماتیت آتوپیک» نیز شناخته می‌شود. آلودگی محیط زیستِ ناشی از ترافیک و مصرف دخانیات باعث افزایش خطر ابتلای کودکان به اگزما شده و کودکان بیشتری را درگیر می‌کند. این مسئله در خصوص ریزگردها و گرده گل نیز صادق است. 

 

استفاده از داروها، کرم‌ها و روغن‌ها به‌صورت موضعی از جمله روش‌های درمانی این مشکل پوستی محسوب می‌شوند و علاوه بر این باید مواد حساسیت‌زا را نیز تا حدامکان از کودکان دور کرد. در واقع درمان اگزما متناسب با شدت علائم متفاوت است بنابرین برای رفع مشکل باید به متخصص پوست مراجعه کرد. 

 

امگا3 برای مقابله با اگزما در کودکان


تحقیقات از زمانی آغاز شد که محققان مشاهده کردند میزان اسید لینولئیک )از خانواده اسیدهای چرب( موجود در پوست به دلیل کمبود آنزیم‌های خاص کم است و این آنزیم‌ها فاقد ترکیبی هستند که سد محافظتی پوست محسوب می‌شود. این یکی از دلایلی است که می‌تواند زمینه بروز عفونت‌های «استافیلوکوکوس اورئوس» را فراهم کند.

 

به عقیده متخصصان مصرف خوراکی روغن گیاه گل مغربی و گل گاوزبان هیچ فایده‌ای در جهت برطرف کردن و درمان اگزما ندارد. با این‌حال استفاده از روغن این گیاهان به صورت موضعی می‌تواند مفید باشد. 

 

علاوه براین، مصرف 5.4 گرم DHA یا همان «اسید دوکوزاهگزانوئیک» به مدت 8 هفته، باعث کاهش شدت اگزما می‌شود. در واقع این ترکیب حاوی اثر قوی ضدالتهابی است بنابراین می‌تواند در کاهش علائم پوستی اگزما موثر عمل کند.

 

امگا3 همچنین در ماهی‌های چرب وجود دارد و مصرف آن دو مرتبه در هفته توصیه می‌شود. مصرف گردو و دانه‌هایی که سرشار از امگا3 هستند نیز باید در اولویت قرار گیرد. یادتان باشد که این مواد غذایی را قبل از مصرف به خوبی آسیاب کنید چون مصرف مغزهای بزرگ ممکن است منجر به خفگی کودک شود. 

 

فراموش نکنید که روغن زیتون بکر نیز بسیار موثر است بنابراین توصیه می‌شود در تهیه غذاهایتان از این روغن استفاده بیشتری داشته باشید.

 

ویتامینD: کلید پیشگیری از اگزما در نوزادان

 

با وجود اینکه هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است که کمبود ویتامینD عامل بروز اگزما است یا پیامد آن، اما مشاهده شده است که مصرف مکمل این ویتامین نتایج مثبتی در تسکین و کاهش اگزما داشته است. به این ترتیب که عفونت‌های پوستی در 90درصد کودکان یک‌ساله و بالاتر کاهش پیدا کرده است. 

 

محققان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود ویتامین D در دوران بارداری باعث افزایش خطر ابتلا به اگزما در کودکان می‌شود. بنابراین لازم است که همه افراد برای جذب کافی این ویتامین روزانه بین حداقل 10 تا 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرند تا به میزان مورد نیاز ویتامین D جذب کنند.

 

باید بدانید که میزان نیاز بدن نوزادان به این ویتامین 1000 واحد بین‌المللی در روز است البته به شرطی که مادر به او مکمل ویتامین D ندهد. علاوه براین، به مرور که نوزادان وزن می‌گیرند و رشد می‌کنند میزان نیاز بدن‌شان به ویتامین D نیز تغییر یافته و افزایش پیدا می‌کند. به‌طوری که بر حسب هر 5 کیلوگرم از وزن‌شان به 1000 واحد بین‌المللی ویتامین D نیاز پیدا می‌کنند.

 

پروبیوتیک‌ها: موثر برای کاهش اگزمای کودکان

 

اکثر تحقیقات در خصوص پروبیوتیک‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داده‌ است. در این بین ترکیب گونه‌های لاکتوباسیلوس در مقایسه با فقط بیفیدوباکتری‌ها نتایج بهتری برجای گذاشته است. اما با این حال، هنوز میزان و مدت زمان مصرف مشخص نشده است. 

 

آلرژی‌ها و اگزما


در نهایت اینکه ارتباطی بین اگزما و آلرژی‌ها در بین نوزادان و کودکان وجود دارد. اما این بدین معنی نیست که ما باید مصرف مواد غذایی مفیدی مانند محصولات لبنی و تخم‌مرغ یا حتی آجیل‌ها و بادام هندی را از برنامه غذایی‌مان حذف کنیم. به خاطر اینکه حفظ و رعایت چنین رژیم غذایی که فاقد تنوع غذایی باشد در طولانی‌مدت دشوار و غیرممکن است. 

 

از این گذشته نتایج بسیار اندکی وجود دارد که تاکید به حذف مواد غذایی ذکر شده دارند. یادتان باشد که حذف کامل مواد غذایی در بین کودکان بی‌اثر است. علاوه براین برای حذف هر نوع ماده غذایی که تصور می‌کنید باعث آلرژی می‌شود لازم است که ابتدا آزمایش آلرژی بدهید. اگر جواب تست مثبت باشد می‌توانید با مشورت پزشک اقدام به حذف ماده غذایی مورد نظر کنید.

 

حرف آخر

 

به‌طور خلاصه اگر فرزندتان با مشکل اگزما مواجه شده‌ است بهتر است از یک متخصص پوست درخصوص شیوه درمان اگزما و نوع تغذیه کودک مشورت بگیرید. اگر متوجه شده‌اید که هر نوع ماده غذایی باعث تشدید علائم اگزما در پوست فرزندتان می‌شود حتما با یک متخصص تغذیه نیز مشورت کنید. چون متخصص تغذیه می‌تواند یک رژیم غذایی مناسب با شرایط فرزندتان ارائه دهد. 

 

یادتان باشد که دادن آب به کودک از اهمیت بالایی برخوردار است و شما باید به میزان کافی آب در اختیار او قرار دهید. در نهایت اینکه، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های خشک و حساس از اهمیت بالایی برخوردار است. این محصولات به بهبود سلامت پوست کودکان کمک زیادی می‌کنند.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع: etreparents.com


ورزش مناسب برای کودکان مبتلا به آلرژی
در صورت حمله آسم چه باید کرد
همه چیز درباره آلرژی