صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا ارتباطی بین دیابت نوع 2 و آلودگی هوا وجود دارد؟

 برای پیشگیری یا مدیریت دیابت، پزشک احتمالاً به شما گفته است که به آنچه می‌خورید توجه کنید، اغلب ورزش کنید و از سابقه سلامتی خانواده خود مطلع شوید. اما کیفیت هوایی که تنفس می‌کنید نیز می‌تواند در خطر ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد یا اینکه چقدر می‌توانید قند خون خود را تثبیت کنید. 


بر اساس مطالعه‌ای که در ژوئن سال 2020 منتشر شد، دود آتش‌سوزی یکی از نمونه‌های آلودگی هوا است و با افزایش خطر عوارض سلامتی در افراد دیابتی همراه است. در تحقیقات دیگر، دانشمندان نقش شگفت‌آور آلودگی هوا در شهرها را در تغییر باکتری‌های روده و افزایش خطر دیابت کشف کردند.


آیا قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت در فرد را تحت تاثیر قرار دهد؟


میزان جهانی آلودگی هوا در دیابت قابل توجه است. افزایش آلودگی هوا باعث افزایش عوامل خطر دیابت نوع 2 مانند کاهش حساسیت به انسولین و کاهش تولید انسولین در کودکان دارای اضافه وزن و چاقی می‌شود. 


چرا آلودگی خیلی بد است؟


آلودگی ذرات ریز، از جمله فلزات و سموم دیگر را که باعث التهاب ریه‌ها و سایر قسمت‌های بدن می‌شود، حمل می‌کند. برخی از کارشناسان این فرضیه را القا می‌کنند که التهاب ذرات ریز در آلودگی هوا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.


آلودگی هوا باعث تغییر روده از راه‌های ناسالم شده و به طور بالقوه در دیابت نوع 2 نقش دارد.مطالعه‌ای نشان داد که بزرگسالان جوان در جنوب کالیفرنیا که بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند، میکروبیوم روده با تنوع کمتری دارند. میکروبیوم روده گروهی از میکروارگانیسم‌ها، از جمله باکتری‌ها است که به بدن شما کمک می‌کند تا مواد غذایی را تجزیه کند و ممکن است در برابر عفونت محافظت کند.


آلودگی هوا به تنهایی باعث دیابت نمی‌شود. بلکه این مجموعه عوامل خطر است که شامل رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی ضعیف و قرار گرفتن بیشتر در معرض مواد سمی محیطی است که باعث آن می‌شود. با این وجود، مردم باید سعی کنند تا حد ممکن در معرض آلودگی هوا ناشی از ترافیک و صنعت نباشند.


 سعی کنید به دور از جاده‌های شلوغ ورزش کنید. قبل از رفتن به بیرون برای ورزش سطح کیفیت هوا را بررسی کنید. 


محققان امیدوارند که تحقیقاتشان به سیاست‌گذاران کمک کند تا استانداردهای کیفیت هوا را بهبود بخشند و تغییراتی در سیاست‌های بهداشت عمومی ایجاد کنند. 


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth