صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
مراقبت از پوست خشک و ترک‌خورده پاها

بسیاری از ما با روش‌های مراقبت از پوست صورت و دست‌ها و همچنین ناخن‌ها آشنایی داریم، اما معمولا مراقبت صحیح از پوست پاها را فراموش می‌کنیم. خشکی و ترک‌خوردگی پوست پاها، خصوصا کف پاها، از مشکلات رایجی است که عمدتا هم نادیده گرفته می‌شود. 


اگر دقت کرده باشید، پوست کف پاها به‌سختی حالتی نرم و صاف پیدا می‌کنند. به نظر متخصصان پوست‌ومو، این مشکل به‌دلیل بی‌مو بودن کف پاها اتفاق می‌افتد. دکتر دیان رابینسون (متخصص پوست‌ومو) می‌گوید: «بی‌مو بودن پوست پاها یعنی این قسمت از بدن فاقد غدد چربی است و درنتیجه به‌صورت طبیعی دچار خشکی می‌شود». 


نبودن چربی در پوست پاها در کنار عواملی مهمی مانند اصطکاک و فشار ناشی از وزن بدن قرار می‌گیرد و درنتیجه خشکی همیشگی پاها را به‌وجود می‌آورد. برای مقابله با این مشکل رایج، در ادامه مهم‌ترین راهکارها برای مراقبت روزانه از پوست پاها را به شما معرفی می‌کنیم. 


1. شست‌وشوی صحیح 


اولین گام برای مراقبت از پوست پاها، دقیقا مانند دیگر قسمت‌های بدن، پاکسازی و شست‌وشوی صحیح است. بنابراین برای شستن پوست پاها همیشه باید از شوینده‌های ملایم بدن استفاده کنید. ضمنا پاها پس از شست‌وشو باید برای چند دقیقه درون آب گرم قرار بگیرند تا سلول‌های پوستی مُرده برای جدا شدن از پوست پاها آماده شوند. 


2. لایه‌برداری 


وقتی که مرحله پاکسازی و شست‌وشو به‌درستی انجام شد، به مرحله لایه‌برداری می‌رسیم. اگر متوجه شدید که حجم قابل توجهی از لایه‌های پوستی مُرده در قسمت کف پاها جمع شده‌اند، حتما از محصولات لایه‌بردار استفاده کنید. برای این‌که پوست کف پاها سالم و لطیف باقی بماند، باید این کار را چند بار در هفته تکرار کنید. البته از ابزارهای لایه‌برداری شدید و سنگین که شبیه به تیغ هستند، دوری کنید. 


این ابزارها در اولین برخورد بسیار حس خوبی به شما می‌دهند، در عمل باعث شکل‌گیری زخم و عفونت می‌شوند. دستکش‌های لایه‌برداری پوست و همچنین سنگ‌های مخصوص این کار می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند و خصوصا از شکل‌گیری پینه‌ها در پاشنه و شست پاها جلوگیری کنند. 


3. مرطوب‌سازی 


واضح است که مرطوب‌سازی پوست باید مهم‌ترین راهکار برای مقابله با خشکی و ترک‌خوردگی پوست پاها باشد. به‌گفته دکتر رابینسون، همیشه مرطوب‌سازی را یک بار در ساعات صبح و یک بار در ساعات شب انجام دهید تا به بهترین نتیجه برسید. محصولات مرطوب‌کننده غلیظ از این نظر اثربخشی بهتری برای پوست پاها دارند. 


4. حفظ رطوبت پوست 


دقیقا پس از مرطوب‌سازی پوست پاها، حتما جوراب نخی و تمیز بپوشید تا رطوبت مطلوب برای پوست را حفظ کنید. استفاده از مرطوب‌کننده‌های غلیظ و سپس پوشیدن جوراب‌های نخی، از بهترین راهکارها برای مقابله با خشکی و ترک‌خوردگی پوست پاها است، خصوصا اگر بتوانید در ساعات خواب شبانه حتما جوراب به پا داشته باشید. 


البته اگر با انجام دادن همه این ترفندها به نتیجه مطلوبی نرسیدید، حتما به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید تا وضعیت شما از نظر احتمال مبتلا بودن به مشکلاتی مانند اگزما، پسوریازیس و... بررسی شود. 

 

ترجمه: یوسف صالحی 

منبع:skincare


ترک‌های پوستی: علل و درمان آن
چرا ناخن شست پایم زرد شده است؟
نگاهی به دلایل و درمان‌های افتادگی زودرس پوست