صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا تزریق بوتاکس و اسید هیالورونیک بی‌خطر است؟

این تزریقات که معمولاً با واردسازی محصولات قابل جذب به بدن همراه هستند، با توجه به نوع محصول، گاهی منجر به واکنش می‌شوند. در حال حاضر، عوارض جانبی شدیدی از 0.1 تا 1درصد گزارش شده ‌است. 

 

بوتاکس و اسید هیالورونیک محصولاتی قابل جذب هستند، یعنی به‌مرور زمان توسط پوست تجزیه و جذب می‌شوند، بنابراین اثری همیشگی ندارند و به مرور زمان از بین می‌روند.

 

خطر واکنش در این قسم محصولات، بسیار کمتر از محصولی است که به‌طور دائمی در پوست باقی می‌ماند. با این حال، این دو محصول تزریقی از مقررات یکسانی پیروی نمی‌کنند.

 

سم بوتولینوم یک دارو است 

 

در بازار لوازم دارویی، این دارو دارای مجوز است. از دهه 1970 استفاده می‌شود و محصولی ایمن به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که فقط جراحان (جراحی فک و صورت، جراحی صورت و گردن و جراحی پلاستیک ترمیمی و زیبایی)، متخصصان پوست و چشم مجاز به تزریق آن هستند.

 

موارد منع مصرف: این دارو در افرادی که از برخی بیماری‌های عضلانی رنج می‌برند، نباید استفاده شود.

 

اسید هیالورونیک یک وسیله پزشکی است

 

این مولکول که به نوعی اصلاح‌کننده حجم است، همانند پروتزهای سینه یا پانسمان‌ها، یک وسیله پزشکی است. اما از آنجا که این ماده با تزریق وارد پوست می‌شود، نوعی ماده تهاجمی است و به همین دلیل در چنین حالتی دیگر دارو محسوب نمی‌شود. 

 

موارد منع مصرف: در افرادی که قبلاً محصولات دائمی تزریق کرده‌اند و از بیماری‌های خودایمنی رنج می‌برند و نیز در افرادی که جای زخم کلوئید یا جوشگاه دارند، تزریق این محصولات به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

لازم به ذکر است که پوست ما به دلیل برخورد با وسایل برنده، برخی بیماری‌های پوستی، جراحی و نظایر آن زخم می‌شود. برخی از این زخم‌ها سطحی هستند و با گذشت زمان اندکی بهبود می‌یابند و اثری از آنها باقی نمی‌ماند، اما برخی زخم‎‌ها اینطور نیستند و پس از بهبود نیز به خاطر تشکیل جوشگاه، جای زخم روی پوست ما باقی می‌ماند.

 

کلویید یا گوشت اضافه، یک ضایعه پوستی است که اغلب به دنبال یک زخم ایجاد می‌شود. این ضایعه از مرزهای زخم فراتر می‌رود و ممکن است با درد و خارش همراه باشد.

 

انتخاب پزشک مناسب

 

انتخاب پزشک همیشه آسان نیست، به‌خصوص اینکه در بعضی جوامع، طب زیبایی یا به رسمیت شناخته نشده یا هنوز جای خود را باز نکرده است.

 

پزشک باید از شما در خصوص سوابق پزشکی و نیز روش‌های درمانی فعلی‌تان سوال کند. (به عنوان مثال اگر احیاناً از داروهای ضد‌انعقاد خون استفاده می‌کنید، این تزریقات منع مصرف دارد). او باید از هرگونه درمان زیبایی قبلی شما مطلع باشد: تزریق یک محصول قابل جذب روی محصول دیگری که غیرقابل جذب است، حتی تا چندین سال بعد، می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند.

 

قبل از تزریق، پزشک باید با توضیحات شفاهی، درباره اقدامات احتیاطی و هرگونه عوارض جانبی،اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد.

 

در حین تزریق، پزشک باید دستکش بپوشد، از تجهیزات استریل استفاده کند و اگر احیاناً آرایشی روی پوست داشتید، حتماً آن را از روی پوست پاک و پوست را ضد‌عفونی کند. 

 

پزشکان موظفند آنچه که تزریق می‌کنند را به شما توضیح دهند (نام، سازنده، شماره دسته) و باید برچسب سرنگ را به شما ارائه دهند. در غیراین‌صورت، حتماً از ایشان بخواهید که این کار را انجام دهند. 

 

پزشک باید طی دو یا سه روز پس از عمل در دسترس باشد تا اگر احیاناً مشکلی پیش آمد، بتوانید با وی مشورت کنید. اگر در واکنش بدنتان بعد از تزریق تردید دارید، برای وی عکس سلفی بفرستید تا آسوده خاطر شوید.

 

خطرات محصولات ضد‌چروک قابل جذب

 

در حیطه پزشکی، خطر همیشه وجود دارد بنابراین تزریق ضد‌چروک‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیست. اولین خطر در حیطه پزشکی زیبایی زمانی‌ست که نتیجه مطلوب نباشد. طبق گزارشات، عوارض جانبی مرتبط با تزریق اسید هیالورونیک در 0.1 تا 1درصد افراد دیده می‌شود.

 

شایع‌ترین این عوارض، خونریزی‌های جزئی یا کبودی در محل تزریق است که معمولاً ظرف چند روز برطرف می‌شود. در موارد نادری، آلرژی به اسید هیالورونیک نیز دیده شده است که به‌دنبال آن یک واکنش التهابی موضعی مانند کهیر بروز می‌کند. 

 

در بعضی از بانوان ممکن است در ناحیه تزریق، توده‌ای کوچک ایجاد شود و تا چندین ماه بعد از عمل نیز کماکان وجود داشته باشد. سلول‌های سفید خون برای هضم اسید هیالورونیک، به آن حمله کرده و می‌میرند و درنهایت به شکل توده درمی‌آیند. این توده‌ها با درمان‌های ضد‌التهابی مثل کورتیکواستروئیدها یا ماساژها درمان می‌شوند.

 

همچنین ممکن است اسید هیالورونیک به شریان و دهان تزریق شود. پزشکان معتقدند که چنین تزریقی معمولاً جدی‌ترین عوارض را به‌دنبال دارد. این می‌تواند باعث نکروز پوست یا آمبولی عروقی (انواع لخته‌ها) شود. 

 

نام اصلی نکروز بیماری «نکروتایزینگ فاسیتیس» (Necrotizing fasciitis) و یک عفونت نادر ولی بسیار خطرناک است که ابتدا پوست را عفونی کرده، به سرعت در تمام بدن منتشر می‌شود و بافت‌های نرم را از بین می‌برد. 

 

در واقع «نکروتایزینگ» به معنی «عامل مرگ بافت‌های بدن» است. در افرادی که به این عفونت مبتلا می‌شوند باکتری تمام بافت‌های نرم زیر پوست را می‌خورد. این باکتری قادر است حتی بافت ارتباطی اطراف اعصاب، ماهیچه‌ها، رگ‌های خونی و چربی را از بین ببرد. سم‌هایی که باکتری تولید می‌کند باعث آلودگی هر چه بیشتر بافت‌ها و مرگ آن‌ها می‌شوند. 

 

معمولاً تزریق با یک سرنگ نوک گرد از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کند. این مشکلات بسیار نادر است و در صورت واکنش سریع پزشک با تزریق هیالورونیداز، (آنزیمی که حلال اسید هیالورونیک است)، قابل کنترل خواهد بود. 

 

لازم به یادآوری است که این امر منحصراً در صورت بروز عوارض عروقی مجاز است. فقط جراحان، متخصصان پوست و چشم این پادزهر را دارند. پزشکان معتقدند که درد، سفید شدن پوست یا تاری دید نیز از جمله علائم هشداردهنده‌ای هستند که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شوند. 

 

در مورد سم بوتولینوم، هیچ موردی از عوارض جانبی مرتبط با خود مولکول وجود ندارد.

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: santemagazine.fr


آنچه از مواد پرکننده چروک باید بدانید
عارضه ماندگار یک تصمیم اشتباه
چطور جوان‌تر از سن واقعی‌مان به‌نظر برسیم؟