صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده ابتلا به دمانس را افزایش می‌دهد!

 گرچه بارها تاکید شده که مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده برای سلامت بدن مضر است و زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف از جمله چاقی می‌شود اما تحقیقات اخیر نشان‌دهنده مضرات این غذاها بر سلامت مغز است. مطالعه دانشمندان انگلیسی روی حدود 500 هزار نفر حاکی از آن است که مصرف 25 گرم گوشت فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس در روز، احتمال ابتلا به دمانس را 44 درصد افزایش می‌دهد. 


ابتلا به دمانس در جوامع مختلف افزایش یافته ‌است و تغییر در سبک تغذیه مانند مصرف گوشت‌های فرآوری‌ شده نیز نه‌تنها عامل بروز این مشکل است بلکه در ابتلا به بیماری‌های مختلف غیرواگیر نیز نقش دارد. در حال‌حاضر، 5 تا 8 درصد جمعیت جهان در سنین بالاتر از 60 سال دچار اختلالات زوال عقل یا دمانس هستند. 

 

از طرفی، بررسی در مورد مصرف مداوم گوشت قرمز نیز با افزایش زمینه ابتلا به دمانس همراه است. البته افراد سیگاری، بی‌تحرک، چاق، دارای زمینه ژنتیک ابتلا به دمانس و سکته مغزی همچنین در سطح پایین اجتماعی بیشتر دیده می‌شود. همچنین این آسیب در مردان بارزتر از زنان گزارش شده ‌است. مصرف ناکافی میوه‌ها و سبزیجات و دریافت بیشتر منابع کالری به‌خصوص چربی‌های اشباع نیز در این زمینه تاثیر جدی دارد. نتایج این مطالعه، 22 مارس ( 2 فروردین) در نشریه American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:pourquoidocteur.fr

نوشابه احتمال فوت را در مبتلایان به سرطان پستان افزایش می‌دهد! 

استرس و افزایش تمایل به فست‌فودها​​​
نوشابه‌های انرژی‌زا آسیب رسان هستند!​​​