صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
از کاهش التهاب تا رفع بوی بد عرق

پروبیوتیک‌ها در ماست و مکمل‌های غذایی افزوده شده‌اند و حالا عرصه برای ورود آنها به محصولات آرایشی هم باز است. پروبیوتیک‌ها قندهای پیچیده‌ای هستند که از میوه‌‌ها و سبزیجات گرفته می‌شوند و باکتری‌های خوبی که در پوست است را تغذیه و به متعادل سازی میکروبیوم (فلور پوست) کمک می‌کنند. به گفته متخصصان پست‌بیوتیک‌‌ها (اسید لاکتیک، امگا3،6 و...) توسط پروبیوتیک‌‌ها تولید می‌شوند و محیط مفیدی را برای تکثیر آنها تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر تنها عصاره پروبیوتیک‌های روده از جمله لاکتوباسیل‌ها و بیفیدوس روی پوست مورد بررسی قرار گرفته‌اند و نتایج، حاکی از تاثیر مثبت این پروبیوتیک‌‌ها بر التهاب‌های پوستی است.

میکروبایت چیست؟
میکروبایت‌‌ها یا فلور طبیعی پوست از چندین میلیارد میکروارگانیسم تشکیل شده است که از پوست در برابر تجاوزات خارجی محافظت می‌کند. هنگامی که باکتری‌های بیماری‌زا سعی می‌کنند سد دفاعی بدن را از بین ببرند و به آن آسیب برسانند، پروبیوتیک‌های پوستی که در واقع موجودات زنده میکروسکوپی (مخمرها، ویروس‌‌ها، باکتری‌‌ها و...) هستند، برای از بین بردن آنها مواد سمی تولید می‌کنند.

اگر باکتری‌‌ها همچنان به کار خود ادامه دهند تعادل میکروارگانیسم‌های روی پوست به‌هم ریخته و پوست علائم التهابی (قرمزی، سوزش و خشکی) از خود نشان می‌دهد و گاه دچار بیماری‌هایی نظیر آکنه یا اگزما می‌شود. به منظور محافظت بیشتر از پوست، متخصصان تلاش دارند پروبیوتیک‌‌ها را در برخی از مواد آرایشی وارد کنند. به عبارتی به جای ضدعفونی کردن پوست برای از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا و درمان آکنه متخصصان توصیه می‌کنند فلور طبیعی پوست را با استفاده از پروبیوتیک‌های موضعی تقویت کنیم.

عرصه دیگری که می‌توان از پروبیوتیک‌‌ها در آن کمک گرفت دئودورانت‌ها است. دلیل بوی بد زیربغل و بوی تعریق ناشی از فعالیت باکتری‌هایی است که با چربی روی پوست ترکیب می‌شوند. با استفاده از انواعی از پروبیوتیک‌‌ها می‌توان تکثیر این باکتری‌‌ها را متوقف کرد و سبب از بین رفتن مولکول‌های بوی نامطبوع شد. روشی طبیعی بدون نیاز به روغن‌های معطر یا نمک‌های آلمینیوم!


ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: topsante.com