صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
3 عادت روزانه موثر در کاهش استرس

. توزیع واکسن کندتر از آن چیزی است که انتظارش را داشتیم. همچنین یک رویداد غمناک و ناراحت‌کننده در پایتخت است. علاوه بر همه اینها، این سوالات روزانه مطرح می‌شود: چگونه می‌توانم از این ویروس در امان بمانم؟ چه زمانی می‌توانم خانواده و دوستانم را ببینم؟ چه مدت زمان می‌برد تا به حالت عادی برگردم؟
هر یک از این سوالات به تنهایی موجب استرس خواهد شد، اما در حال حاضر، به نظر می‌رسد همه چیز به یکباره اتفاق بیفتد.
سوال این است که چگونه در این زمان سالم بمانیم و مبتلا نشویم؟ و چگونه می‌توانیم به خانواده‌هایمان کمک کنیم تا آنها هم سالم بمانند؟

من به انجام سه کار ساده ‌روزانه اعتماد دارم تا به خودم کمک کنم، در زمان‌های دشوار آرامش خود را حفظ کنم.

- اهداف خود را می‌نویسم:

اولین کاری که هر روز صبح، قبل از اینکه قهوه‌ام را بنوشم، انجام می‌دهم این است که به فکر کارهای روزانه‌ام باشم. کار اصلی من در روز چه خواهد بود؟ با تمرکز بر این کار نه تنها کمک می‌کند تا اولویت‌بندی کنم، بلکه باعث می‌شود تا با خیال راحت برنامه روزانه ام را مدیریت کنم. غالبا ممکن است احساس کنیم که بسیار دز زندگی مشغول شده‌ایم، اما تعیین چنین اهدافی به ما کمک می‌کند تا در روزی که در اختیار داریم، آنچه را که می‌خواهیم به انجام برسانیم. هدف شما ممکن است تمرکز بر کار خود و یا وقت گذاشتن بر روی یک پروژه کاری باشد یا شاید مراقبت از خودتان و هماهنگ کردن ملاقات با پزشکتان باشد. اخیرا هدف من پیشرفت در پروژه کاری و حضور در کنار فرزندانم است. داشتن تمرکز یا برنامه‌ریزی به من کمک می‌کند یک ستاره راهنما برای روز خود داشته باشم تا از نظر ذهنی با مشکلی مواجه نشوم.

- تحرک داشته باشم.

 دومین کار روزانه من انجام 15 تا 30 دقیقه فعالیت بدنی، ترجیحا در فضای باز است. دلیل آن این است که‌ورزش نه تنها برای سلامت جسمانی مفید است، بلکه می‌تواند به سلامت روح و روان ما نیز کمک کند. اگر می‌توانید این کار را بیرون از خانه انجام دهید و در معرض آفتاب قرار بگیرید، مطمئنا بهتر خواهد بود. تصور می‌رود که نور آفتاب باعث آزاد شدن سروتونین می‌شود، هورمونی که به بهبود خلق و خو و تمرکز کمک می‌کند.
استراحت در بین ساعات کاری و حتی 15 دقیقه پیاده‌روی می‌تواند به فرد انرژی بیشتری بدهد و در نهایت به تقویت روحیه و بهره‌وری او کمک کند. من اغلب با فهرست ورزش‌های مورد علاقه خود و فقط به مدت 15 دقیقه با دوچرخه ثابت تمرین می‌کنم و احساس قوی بودن می‌کنم.

- تمرین شکرگزاری.

 کار سوم من در پایان روز انجام شکرگزاری است و زیاد طول نمی‌کشد و فقط یک تا دو موردی را ذکر می‌کنم که واقعا از وجود آنها سپاسگزارم. من سعی می‌کنم تا حد امکان خاص باشم. بیشتر فکر می‌کنم و متوجه می‌شوم که تلاش اضافی نتیجه می‌دهد. به این فکر کنید که چه نعمت‌هایی را دارید و چرا از وجود آن سپاسگزار هستید. به عنوان مثال، جمله سپاسگزاری دیروز من؛ بسیار سپاسگزارم از داشتن اتاقم.
به نظر اهمیت ندارد، اما اینطور نیست. اتاقم برای من مانند یک پناهگاه امن است، فضایی که می‌توانم در آن فکر کنم و خلاق باشم. احساس سپاسگزاری از وجود خانه، خانواده، سلامتی یا وجود یک دوست به ما کمک می‌کند تا از استرس و نگرش منفی به دیدگاه مثبت تغییر کنیم. این کار می‌تواند به کاهش سطح استرس عاطفی ما کمک کند، به ویژه در طول انجام کارهای روزمره.

اگر عادت‌هایی از این قبیل را امتحان کرده‌اید اما سطح استرس شما هنوز هم خیلی بالاست، مهم است که به فکر درمان خودتان باشید. ممکن است کمک خانواده یا یک دوست موثر باشد، اما گاهی ممکن است به کمک یک متخصص نیاز داشته باشید، بنابراین مراجعه به یک درمانگر را در اولویت قرار دهید. بسیاری از افراد در حال حاضر از طریق تماس تلفنی قرار ملاقات را تنظیم می کنند. همچنین انواع برنامه‌ها، درمان تلفنی و حتی پیام کوتاه به معنای واقعی کلمه در دسترس همه ما هستند. اطمینان حاصل کنید که این ابزارها را در اختیار دارید و در صورت نیاز با پزشک خود تماس بگیرید.

همه چیز بهتر خواهد شد، همانطور که نویسنده توماس فولر نوشت، همیشه تاریک‌ترین بخش روز، قبل از طلوع آفتاب است. ما از این دوران عبور خواهیم کرد، اما در این میان، عادت‌های روزمره می‌توانند به ما کمک کنند تا وقتی منتظر طلوع آفتاب هستیم، کمی مقاوم‌تر نیز باشیم.
مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD