صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چگونه صورت کودکمان را بشوییم؟

همانطور که می‌دانید، حساس‌ترین نوع پوست متعلق به کودکان است بنابراین لازم است صورت نوزادان و کودکان بزرگتر، به طبیعی‌ترین شکل ممکن تمیز شود.

 

پاک‌سازی صورت بهتر است با چه ماده‌ای انجام شود؟

 

برای تمیز کردن صورت کودکان، معمولاً محصولاتی توصیه می‌گردند که همانند صابون شسته می‌شوند، بنابراین دستمال‌های مرطوب‌کننده که حاوی مواد شیمیایی هستند و نیز شیرپاک‌‌کن‌هایی که معمولاً بدون شست‌وشو استفاده می‌شوند، به هیچ عنوان برای کودکان مناسب نیستند و توصیه هم نمی‌شوند. ساده‌ترین راه برای تمیز کردن پوست صورت نوزاد یا کودک، پنبه آغشته به آب لوله‌کشی ست. 

 

اقدامات صحیح برای تمیز کردن چشم و گوش نوزادان

 

برای شروع، از دور صورت آغاز کنید، در ادامه پیشانی، سپس بینی و پره‌های بینی، گونه‌ها و درنهایت چانه.

از آنجا که در حین پاک‌سازی چشم‌ها، احتمال مسدود شدن مجرای اشک وجود دارد، توصیه می‌کنیم که از داخل چشم شروع کنید و به سمت بیرون بیایید. همچنین برای جلوگیری از انتقال میکروب‌ها از یک چشم به چشم دیگر، برای تمیز کردن هر چشم از پنبه مجزا استفاده نمایید. 

 

برای تمیز کردن گوش‌ها، می‌توانیم موعد حمام را انتخاب کنیم چون آن‌ها از قبل کاملاً خیس و مرطوب شده‌اند! قبل از حمام، در قسمت ورودی هر گوش کودک، با دقت و ظرافت تمام، یک تکه پنبه قرار می‌دهیم طوری‌که سطح خارجی مجرای گوش را کاملاً بپوشاند. در ادامه معمولاً توصیه می‌شود که ناحیه پشت گوش که پوشیده از چین‌های کوچک است نیز با مقداری پنبه احاطه شود. چون خطر جمع شدن آب در این قسمت و نهایت نشت آن درون گوش وجود دارد. 

 

فراموش نکنید بعد از هر بار که نوزاد از سینه‌تان شیر می‌خورد، هر زمان که کودک شیشه شیرش را تمام می‌کند و نیز هر بار که آروغ می‌زند، دهان کوچک او را پاک نمایید.

 

از 2 تا 3 سالگی؛ شست‌وشو همراه با بازی و سرگرمی

 

با بزرگ شدن کودک، ساده‌ترین راه این است که به او یادآوری کنید صبح و عصر و همزمان با مسواک زدن، صورت خود را نیز بشوید. این کار را در عمل به دلبندتان نشان دهید. مهم است که به کودک خود نشان دهید چه کاری باید انجام دهد و حتی صورت خود را همزمان با او بشویید. یادتان باشد که کودکان استاد تقلید هستند. پس از این نقطه ضعف برای پیشبرد اهداف بزرگ خویش کمک بگیرید.

 

برای تشویق کودک، می‌توانید یک لیف کوچک برای او تهیه کنید طوری‌که اندازه‌ی دستش باشد. این لیف می‌تواند به شکل عروسک یا سر بامزه یک حیوان مثل پاندا، گربه، قورباغه و... باشد. فقط فراموش نکنید که برای ترغیب کودک به شست‌وشوی صورت، لازم است که ایده‌های نو و جدید داشته باشید و این ایده‌ها را هر روز یا هر چند روز یک بار تغییر دهید.

 

برای سرگرم کردن کودک در روشویی، می‌توانید با هم شعر چشم چشم دو ابرو را بخوانید تا او برای شستشن صورتش اشتیاق بیشتری داشته باشد یا اشعار زیر را با هم زمزمه کنید: «دو چشم برای نگاه کردن، دهان برای حرف زدن، بینی برای نفس کشیدن، دو گوش برای شنیدن» یا «من دو گوش برای شنیدن دارم، یک بینی کوچک گرد برای بو کردن غذاهای خوشمزه، با دهانم غذاهای شور و شیرین را می‌چشم و با چشم‌هایم به اطراف نگاه می‌کنم.»

 

چه برای کودکان نوپا و چه برای کودکان بزرگتر، پس از شست‌وشوی صورت، برای کاهش خشکی ناشی از آهک موجود در آب یا خشکی ناشی از باد یا سرما، استعمال مرطوب‌کننده را فراموش نکنید و ترجیحاً مرطوب‌کننده‌ای که حاوی گل همیشه بهار باشد چون واقعاً آرامش‌بخش است.

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: santemagazine.fr

نکات مهم درباره آموزش شستن دست‌ها به کودکان
کودکان در برابر کرونا مصون نیستند
راهنمای آماده‌سازی کودکان برای اولین مراجعه به دندانپزشکی