صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
6 علامت ظریف ریفلاکس (بازگشت اسید معده به مری) که ممکن است نادیده بگیرید

گلودرد یا گرفتگی صدا


گلودردی که از بین نرود و با علائم معمول سرماخوردگی همراه نباشد (مانند آبریزش بینی) در واقع ممکن است علامت ریفلاکس اسید باشد. جینا سام، متخصص گوارش می‌گوید: شما در گلو احساس درد می‌کنید زیرا کمی اسید از مری خارج می‌شود و گلو را تحریک می‌کند. گرفتگی صدا بدون دلیل ممکن است در اثر حرکت اسید معده به سمت حنجره یا حلقوم شما باشد و صبح‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد ،زیرا تمام شب هنگامی که شما دراز کشیده‌اید حرکت کرده است.


سرفه مداوم یا خس خس سینه


ایوان دلون، مدیر مرکز بیماری‌های مری و بلع در دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی، می‌گوید: خس خس سینه یا سرفه‌ای که از آسم یا برونشیت تقلید می‌کند می‌تواند ناشی از ریفلکس اسید از معده به ریه‌ها باشد. به عبارت دیگر می‌توانند خود را بیشتر مستعد ریفلاکس کنند، زیرا این اعمال فشار به شکم وارد می‌کند و اسید معده را به سمت بالا فشار می‌دهد.


مشکلات دهان ودندان 


اگر عادت به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دارید اما دندانپزشک شما هنوز حفره‌ها را پر می‌کند یا متوجه تغییر رنگ می‌شود، این علامت‌ها به شما می‌گوید که مینای دندان شما در حال فرسایش است، و ممکن است ریفلاکس اسید باعث آن باشد. دکتر دلون می‌گوید: حتی مقدار کمی ریفلاکس اسید که از مری به حلق یا دهان شما سرازیر شود می‌تواند مینای دندان را تحت تاثیر قرار دهد.


گوشهایتان زنگ می‌خورد


دکتر سام می‌گوید، اگر گوش‌های شما همیشه به صدا در می‌آیند، به خصوص بعد از غذا، ممکن است ناشی از ورود ریفلاکس اسیدی به داخل سینوس‌ها و حتی داخل گوش باشد. بسیاری از بیماران برای دریافت مشاوره در مورد درد سینوس و زنگ گوش، به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنند، اما اغلب ریفلکس اسید است.


در بلع مشکل دارید


دکتر سام می‌گوید: غذا هنگام بلعیدن گیر می‌کند، مایعی که پایین نمی‌رود یا اینکه احساس می‌کنید چیزی در گلو شما گیر کرده است، می‌تواند علائم ریفلاکس اسید باشد. ریفلاکس مزمن می‌تواند گلو را تحریک کند و باعث زخم بافت در مری شود و آن را باریک کند. اگر در بلعیدن مشکل دارید به پزشک مراجعه کنید، زیرا این امر همچنین می‌تواند از علائم سایر بیماری‌های جدی باشد.


گرفتگی بینی


گرفتگی بینی موقت یکی از علائم ریفلاکس اسید است که شما آن را نادیده می‌گیرید. دکتر سام می‌گوید: اگر سعی کرده‌اید غذاهای تولید کننده ریفلاکس را کاهش دهید یا اواخر شب غذا بخورید و علائم آن برطرف نشده است، احتمالاً فقط گرفتگی است.اما اگر برطرف شود و دوباره برگردد، و دوباره از بین برود، احتمالاً ریفلاکس اسید است. اگر این علائم یا سایر علائم همچنان شما را آزار می‌دهد، با پزشک خود مشورت کنید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: rd.com