صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
5 شیوه در ایجاد عادت‌های سالم

انتخاب غذای سالم‌تر، گاهی اوقات مثل آب خوردن است. اگر فکر می‌کنید که روزانه بیش از حد برنامه‌ریزی کرده و فقط به رزیم غذایی اختصاص می‌دهید، کمی تجدیدنظر کنید: ممکن است فقط یک یا دو دقیقه(یا شاید 10 دقیقه) از روز را صرف فکر کردن به رژیم غذایی یا تناسب اندام کنید.
تصمیم بگیرید که واقعا چه می‌خواهید و زندگی خود را پیرامون اهدافتان اولویت بندی کنید. این نکات به شما کمک می‌کند تا عادت‌های ناسالم را کنار بگذارید.

1. از زمان عقب نمانید:

به مدت یک یا دو روز، یک دفترچه یادداشت بردارید و در آن بنویسید که چه کاری را و دقیقا در چه ساعتی باید آن را به انجام برسانید. (به عنوان مثال یک ساعت برای اضافه کاری در محل کار از 5:30 تا 6:30 بعد از ظهر، یا زمان تاخیر در کار، به عنوان مثال از 7 تا 7:15 صبح)
سپس، ارزیابی کنید. آیا انجام کاری به نظر شما بیهوده بوده است؟ آیا بیشتر از آنچه که فکر می‌کردید به بطالت می‌گذرانید؟ یا فقط 10 دقیقه وقت اضافه دارید. همیشه در محل کار تا دیر وقت می‌مانید؟ شاید بتوانید به جای یک ساعت، 45 دقیقه بمانید(یا یک روز در هفته را برای آن بگذارید) و از وقت خود برای تهیه یک شام سالم استفاده کنید.
بعضی اوقات، این دقیقه‌های اضافی به این راحتی به دست نمی‌آید. بنابراین هنگام مرور یادداشت خود، از خود بپرسید:
چه کارهایی بیشتر زمان می‌برد؟ آیا من باید اولویت‌هایم را کنار بگذارم تا به کارهایی برسم که به نظر ضروری هستند اما از اهمیت کمتری برخوردارند؟ 
من چه کاری را انجام می‌دهم که شخص دیگری هم می‌تواند آن را انجام دهد؟ چه کاری را نباید انجام دهم؟

2. لیست کارهای خود را کوچک‌تر کنید:

آیا کارهای یادداشت شده در طی روز بیش از حد توانایی شماست؟ افراد بسیار موفق اغلب لیست مختصری از کارها را دارند.
هنگامی که لیست کارهای خود را می‌نویسید، وانمود کنید که حدود 80درصد از زمانی را که برای انجام کارهایتان نیاز دارید را در اختیار دارید. این کار موجب می‌شود تا زیاد به خودتان فشار نیاورید.
اولویت‌های اصلی خود را در ابتدای روز بنویسید، بنابراین می‌دانید که در پایان روز چه کارهایی را باید به پایان برسانید. لیست تمام کارهایی که باید انجام شود را بنویسید. سپس آن را ویرایش کنید و فقط چند مورد مهم آن را یادداشت کنید و مطمئن شوید که همه آن کارها برای رسیدن شما به سلامتی باشد.
آیا آخرین کار در لیست شما قابل انجام است؟ اگر اشکالی پیش نمی‌آید، کارهایی را که می‌دانید امروز به آن نمی‌رسید را به روز دیگر محول کنید. 

3. زیاد سخت نگیرید:

آیا ساعت‌ها از وقت خود را صرف انتخاب فونت مناسب برای ارائه پاورپوینت می‌کنید؟ آیا استرس این را دارید که لباس کودک شما با هم هماهنگ نباشد؟ تمرکزتان را بر تکمیل کار بگذاید، نه به جزئیات. بنابراین وقت بیشتری را صرف عادت‌های سالم کنید.

4. زودتر به رختخواب بروید:

آیا شما می‌خواهید به تمام کارهایتان برسید ولی به استراحت نیز نیاز دارید. اهمیت ندادن به برنامه ریزی موجب می‌شود تا فرد توانایی تصمیم‌گیری درست را نداشته باشد و به پرخوری و ورزش کمتر روی بیاورد. بنابراین زمانی از روز را که به خوابیدن اختصاص می‌دهید بیشتر از زمانی است که به بطالت می‌گذرد.
طبق گزارشات مرکز اختلالات خواب بیمارستان نورث وسترن واقع در شیکاگو، حداقل 7 ساعت خواب در شب منجر به کیفیت و کمیت بهتر کارها می‌شود. خواب کافی به بهبود حافظه، تعادل و خلق و خوی فرد کمک می‌کند. به زمانی که برای انجام کارهایتان می‌گذارید بیشتر توجه کنید و بررسی کنید، آیا عادت‌هایی در شما وجود دارد که شب‌ها بخاطر آن بیدار می‌مانید یا خیر؟ آیا از بعد از ساعت 9 شب، تلویزیون تماشا می‌کنید و تا نیمه شب بیدار هستید؟ آیا شب‌ها بیشتر در اینترنت جست و جو می‌کنید؟ شما می‌توانید با تماشای این فیلم‌ها در دستگاه ضبط دیجیتال (DVR) و با حذف تبلیغات، از هر 30 دقیقه زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون 10 دقیقه آن را برای کارهای مهم‌تر ذخیره کنید. آیا هر شب سه فیلم سینمایی تماشا می‌کنید؟ شما صرفا می‌توانید از این زمان‌های 30 دقیقه‌ای برای بهبود خوابتان استفاده کنید.

5. صبح‌ها زودتر بیدار شوید:

صبح زمان مناسبی برای انجام کارها است قبل از اینکه دیر شده و کارهایتان روی هم انباشته شود. به علاوه، شما روزتان را با علامت زدن در لیست کارها شروع می‌کنید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع:  WebMD