صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
شاخص توده بدن ( BMI ) بالاتر با افزایش خطر ابتلا به کرونا ویروس جدید مرتبط است

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر، آمریکا نشان دادند که آنتی‌بادی هایایمونوگلوبولین مخصوص- سنبله در افراد چاق با شاخص توده بدن (BMI) و سطح سرمی مارکرهای پیش‌التهابی و متابولیکی التهاب ریوی ارتباط منفی دارد. و افرادی که BMI بالاتری دارند احتمال مبتلا شدنشان به کرونا ویروس جدید بیشتر است
 
چاقی و کووید19

کرونا ویروس2  به طور فعال در سراسر جهان در حال گسترش است. این بیماری بیش از 78 میلیون نفر را آلوده و بیش از 1.71 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. اطلاعات در مورد پاسخ‌های ایمنی بدن انسان به عفونت کرونا ویروس2  محدود است.

با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که برخی از افراد بیشتر از دیگران آلوده می‌شوند و به بیماری شدیدتری مبتلا می‌شوند. بزرگسالان مسن و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر احتمال دارد به کووید19  شدید مبتلا شوند. اخیراً، مطالعات همچنین نشان داده است که چاقی ممکن است فرد را مستعد ابتلا به کووید19 شدید کند.

داده‌های منتشر شده اخیر نشان داد که التهاب سیستمیک مزمن درجه پایین، که التهاب نامیده می‌شود، علت اصلی تغییرات سلولی و مولکولی ناشی از کرونا ویروس جدید است. همچنین مسئول بالاترین میزان مرگ و میر است.

التهاب مداوم موضعی و سیستمیک ناشی از چاقی به نقص سلولهای ایمنی و کاهش ایمنی کمک می‌کند.

التهاب یافت شده در افراد چاق منجر به چندین بیماری مزمن ناتوان کننده از جمله سرطان، تصلب شرایین، دیابت نوع 2 و بیماری التهابی روده می‌شود. چاقی یک عامل خطر اضافی برای کووید19 شدید است.
 
مطالعه

برای رسیدن به یافته‌های مطالعه، محققان اثرات چاقی را بر ترشح آنتی‌بادی‌های IgG مخصوص کرونا ویروس2  در خون بیماران کووید19 ارزیابی کردند.

این تیم با استفاده از آزمون سنجش جذب کننده سیستم ایمنی مرتبط با آنزیم (ELISA)، سطح سرمی آنتی‌بادی IgG مخصوص-سنبله کرونا ویروس2  را در بیماران لاغر و چاق کووید19و همچنین در گروه کنترل‌های غیر عفونی اندازه گیری کرد.

ابتدا، این مطالعه نشان داد که شاخص توده بدن در بیماران با کرونا ویروس2 مثبت در مقایسه با گروه کنترل غیر عفونی بالاتر است. این نشان می‌دهد که شاخص توده بدن بالاتر با علائم شدید تنفسی همراه است. در هنگام بستری در بیمارستان، کسانی که شاخص توده بدن بالاتر دارند علائم تنفسی شدیدی مانند سرفه، تب، تنگی نفس و هیپوکسی یا سطح اکسیژن پایین دارند.

یافته‌های مطالعه همچنین نشان داد که آنتی‌بادی‌های IgG مخصوص سنبله در افراد چاق با شاخص توده بدن و سطح سرمی مارکرهای پیش التهابی و متابولیکی التهاب و التهاب ریوی ارتباط منفی دارد.

داده‌های جمع‌آوری شده می‌تواند به ایجاد یک امضای التهابی با ارزش پیش‌بینی‌کننده قوی برای اختلال عملکرد ایمنی کمک کند، که می‌تواند به عنوان یک هدف درمانی برای بهبود ایمنی مزاجی در بین افراد چاق استفاده شود.

نتیجه دیگر مطالعه حاضر ارتباط منفی آنتی‌بادی‌های IgG کرونا ویروس جدید با مارکرهای التهاب ریوی (SAA ، CRP ، فریتین) در گروه بیماران کووید19 ما می‌باشد
آنها افزودند: اینها عمده‌ترین واسطه‌های التهابی و نشانگرهای آسیب التهابی ریه در بیماران مبتلا به سندرم دیسترس حاد تنفسی فاجعه بار است که از پیامدهای اصلی کووید19 است.

یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که عفونت کرونا ویروس جدید ، شبیه به آنفلوانزا، ممکن است منجر به تجزیه تحمل خود به آنتی‌ژن‌ها در افراد چاق شود. در نظر گرفتن آنها بعنوان یک گروه پرخطر که احتمالاً به دلیل کووید19 بیشتر دچار علائم شدید می‌شوند ضروری است.

علاوه بر این، کیفیت پاسخ آنتی‌بادی در بیماران چاق کووید19 برای اقدامات واکسیناسیون در آینده برای جلوگیری از عفونت کرونا ویروس2 و عوارض مرتبط با کووید19 بسیار مهم است. ممکن است در اولویت قراردادن واکسیناسیون افراد چاق  مزایایی به همره داشته باشد.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: NEWS-MEDICAL.NET