صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
تضعیف سیستم ایمنی به¬خاطر مصرف زیاد نمک

براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، مقدار مصرف روزانه نمک برای افراد بزرگسال 5 گرم است که معادل یک قاشق چایخوری است. اما برآوردها نشان می‌دهد اکثر افراد مقدار بسیار بیشتری نمک در تغذیه خود مصرف می‌کنند.

 

نمک فقط عامل پرفشاری خون نیست!

محققان آْلمانی به‌تازگی دریافتند که افراط در مصرف نمک علاوه بر آسیب‌های شناخته‌شده مانند پرفشاری خون، تاثیر جدی بر تضعیف ایمنی بدن دارد. برای تایید این فرضیه، محققان در برنامه غذایی گروهی از داوطلبان که در وضعیت سلامت جسمانی بودند، طی یک هفته مقدار 6 گرم نمک بیشتر نسبت به عادت همیشگی اضافه کردند. نتایج آزمایش خون این افراد نشان داد که سطح گلوکوکورتیکوئیدها؛ گروهی از هورمون‌های تولیدشده از قشر غده فوق‌کلیه افزایش پیدا می کند. این هورمون‌ها در مقابله با التهابات بدن نقش دارند اما می‌توانند واکنش‌های دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا نظیر باکتری‌ها را تضعیف کنند. این توصیه به‌خصوص در مورد مقابله با عفونت‌های باکتریال مانند عفونت ادراری کاملا مورد تایید است. 

 

7 توصیه برای کاهش مصرف نمک 

1. نمکدان را از سفره و میز غذای تان کنار بگذارید تا اشتهای تان تحریک به مصرف نمک نشود.

2. کودکان را به غذهای شور عادت ندهید.

3. از ادویه‌ها و چاشنی‌هایی نظیر سماق، آویشن، آبلیمو، آبغوره، نعناع و فلفل و... برای طعم‌دهی به غذاها کمک بگیرید. 

4. مصرف غذاهای آماده نظیر کنسروها را به‌حداقل برسانید زیرا حاوی مقدار زیادی نمک است.

5. حتی‌المقدور سس مایونز و کچاپ مصرفی تان را در منزل تهیه کنید. 

6. برای تهیه چیپس سیب‌زمینی به‌جای نمک از فلفل برای بهبود طعم استفاده کنید. 

7. از پنیرهای شور استفاده نکنید و اگر پنیر شور است حتما پیش از مصرف، نیم ساعت در آب بگذارید.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:selection.ca

 تناسب اندام با دانه های‌ چیا

6 دمنوش‌ لاغری در پاییز کرونایی
از فلفل دلمه‌ای برای چربی‌سوزی کمک بگیرید!