صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
راه‌های دریافت ویتامین D کافی در دوران کرونا

یکی از مهم‌ترین اصول زندگی در شرایط همه‌گیری جهانی کروناویروس، تقویت سیستم ایمنی است که خوش‌بختانه ویتامین D می‌تواند نقش کمکی مطلوبی در این زمینه داشته باشد. از طرف دیگر، خانه‌نشینی طولانی‌مدت به‌دلیل شیوع کووید-19 باعث افزایش وزن در میان بعضی افراد شده است در حالی که باز هم با کمک ویتامین D می‌توان این مشکل را کاهش داد.


استرس ناشی از این دوران بحرانی و قرار گرفتن در معرض اخبار حوادث ناگوار، بعضی افراد را هم دچار مشکل افسردگی کرده است اما ویتامین D در این زمینه هم نقش مطلوبی دارد. با توجه به اهمیت ویتامین D، در ادامه به بررسی تاثیر مثبت این ویتامین و راه‌های دریافت آن می‌پردازیم. 

 

تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب 

ویتامین D می‌تواند از طریق مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های زیان‌بار به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. به همین دلیل هم محققان در دوران شیوع کووید-19، اثرگذاری ویتامین D در مقابله با آنفلوآنزا و کروناویروس را بررسی کردند. یافته‌های تحقیقاتی در این زمینه نشان داده‌اند که مصرف ویتامین D (چه به‌صورت روزانه و چه به‌صورت هفتگی) خطر ابتلا به عفونت حاد تنفسی را کاهش می‌دهد. ضمنا این اثرگذاری در میان افراد مبتلا به کمبود ویتامین D بیشتر به چشم می‌خورد. 

 

کمک به کاهش وزن 

محققان تاکید می‌کنند که چاقی از عوامل خطر شناخته‌شده در ابتلا به کمبود ویتامین D است. بنابراین، دریافت مقادیر مطلوبی از ویتامین D به‌طور مستمر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یکی از مطالعات منتشر شده در British Journal of Nutrition نشان می‌دهد که اگر زنان دارای اضافه‌وزن (یا مبتلا به چاقی) و همچنین مبتلا به کمبود کلسیم به‌صورت روزانه از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D استفاده کنند، راحت‌تر می‌توانند در مسیر کاهش وزن به‌سوی موفقیت حرکت کنند. محققان دلیل این اثرگذاری مثبت را نقش ویتامین D در جهت مهار اشتها ذکر کرده‌اند. 

 

مقابله با افسردگی 

تماس با نور خورشید می‌تواند خلق‌وخوی انسان‌ها را بهتر کند و ویتامین D هم دقیقا چنین تاثیری دارد. یکی از مطالعات منتشر شده در Neuropsychology نشان می‌دهد که رابطه معنادار و مهمی بین افسردگی و کمبود ویتامین D وجود دارد. محققان می‌گویند که بررسی سطح ویتامین D در بدن و شروع درمان برای افراد مبتلا به کمبود ویتامین D بسیار هزینه پایینی دارد در حالی که درمان این مشکل می‌تواند هم خلق‌وخو را بهتر کند و هم پیامدهای مثبتی برای مقابله با افسردگی داشته باشد. 

 

چطور ویتامین D بیشتری دریافت کنیم؟ 

قبل از این‌که سراغ مکمل‌های ویتامین D بروید، بهترین کار این است که سطح ویتامین D در خون تان را براساس آزمایش‌های رایج بررسی کنید. پزشکان با بررسی نتیجه این آزمایش ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا شما به مصرف مکمل ویتامین D نیاز دارید یا نه. ضمن اینکه دوز مناسب برای دریافت ویتامین D هم براساس همین آزمایش تعیین می‌شود. در ادامه، اگر مشخص شد که دچار کمبود ویتامین D هستید، می‌توانید از مکمل‌ها براساس دستور پزشک استفاده کنید. در میان مواد غذایی هم گزینه‌های حاوی ویتامین D محدود هستند اما از مهم‌ترین آنها می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد؛ ماهی‌های چرب (سالمون، قزل‌آلا، تن، خال‌مخالی و ساردین)، قارچ (خصوصا انواع طبیعی و سالمی که در معرض نور خورشید بوده‌اند) و همچنین انواع شیرها، آبمیوه‌ها، ‌غلات صبحانه و ماست‌ غنی‌شده با ویتامین D. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health
اگر مشکل هضم دارید، این مواد غذایی را نخورید!​​​
چگونه از پرخوری ناشی از استرس پیشگیری کنیم؟​​​
4 اسموتی تقویتی برای روزهای سرد و آلوده سال​​​