صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
4 دلیل برای گنجاندن میوه "به" در رژیم غذایی

در ادامه این مطلب به 3 فایده اصلی این میوه اشاره شده است که عبارتند از: 

 

1. منبع غنی ویتامین‌C و آنتی‌اکسیدان‌ها

"به" منبع غنی از ویتامینC محسوب می‌شود که به‌دلیل‌ آسیب‌پذیری این ویتامین در برابر گرما بهتر است مدت زمان پخت به‌حداقل برسد. اما این میوه سرشار از ترکیبات فنولوئیک است که تاثیر آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. بعضی از مطالعات ثابت کرده‌اند که این ترکیبات در پیشگیری از سرطان کولون و روده‌ها موثر هستند.

 

2. محافظت از سلامت سیستم گوارش

یکی دیگر از ترکیبات مفید"به"، نوعی فیبر به‌نام پکتین است که با جذب آب، حالت ژله‌‌ای پیدا می‌کند و اسهال را بهبود می‌دهد. این فیبر همچنین احساس سیری را نیز افزایش می‌دهد. براساس بعضی مطالعات، پکتین در پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان‌ها خصوصا سرطان کولون نقش دارد و از سلول‌های روده در برابر عفونت میکروبی محافظت می‌کند. البته تانین‌‌ها نیز دیگر فیبر موجود در این میوه است که با کاهش انقباضات سیستم گوارش در هضم بهتر غذاها تاثیرگذار هستند و عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کنند. این فیبرها همچنین در کاهش جذب چربی‌ها در بدن و تسهیل دفع آنها نیز موثرند.

 

3. منبع غنی مس

مس به مقدار فراوان در میوه "به" وجود دارد. این ماده معدنی در تشکیل بسیاری از آنزیم‌ها نقش دارد و برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن؛ پروتئین مورد نیاز ساخت و ترمیم بافت‌ها، ضروری است. بسیاری از آنزیم‌های بدن همراه مس در عملکرد سیستم دفاعی بدن در برابر رادیکال‌های آزاد هم موثر هستند. 

 

4. حفظ تعادل PH بدن

"به" منبع غنی از پتاسیم است که برای تعادل PH خون ضروری است و موجب تحریک ترشح اسید معده می‌شود که فرایند هضم را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، پتاسیم در تسهیل انقباض عضلات از جمله قلب موثر است و در انتقال پیام‌های عصبی هم نقش دارد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:PassportSanté.fr

3 رژیم‌ غذایی مناسب برای خانم‌های بالای ۵۰ سال 

5 فایده مصرف چغندر در پاییز و زمستان​​​
نگهداری طولانی میوه‌ها و سبزیجات در دوران قرنطینه​​​