صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
برای مقابله با کبد چرب چه بخوریم؟

ابتلا به کبد چرب در مراحل اولیه کاملا بدون علامت است و همین مسئله باعث پیشرفت بیماری می‌شود. در صورت تشخیص در مراحل اولیه، اصلاح عادت های غذایی و مصرف بعضی خوراکی‌ها در بهبود و پیشگیری از عوارض آن موثر خواهد بود. اما موثرترین مواد غذایی عبارتند از: 

 

حبوبات

گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی به حفظ تناسب اندام و مقابله با این بیماری کمک می‌کند. فیبرهای موجود در حبوبات همچنین کلسترول خون را کاهش می‌دهند که یکی از عوامل خطر ابتلا به کبد چرب است. البته، بهتر است به‌جای افزودن نمک به حبوبات، از سبزیجات معطر و ادویه‌جات استفاده کنید.

 

لیمو

لیمو سرشار از ویتامینC و آنتی‌اکسیدان‌هاست که تاثیر آن در بهبود کبد چرب شناخته شده ‌است. افزودن چند قطره آب لیمو تازه به آب و عسل در حالت ناشتا، نوشیدنی مفیدی برای حفظ سلامت عمومی و عملکرد مطلوب کبد است.

 

غلات سبوس‌دار

در صورت ابتلا به بیماری‌ کبد چرب باید از مصرف خوراکی‌های با قندهای ساده مانند شیرینی‌جات و نان‌های سفید پرهیز کرد. اما برای تامین انرژی، لازم است از منابع غلات سبوس‌دار استفاده کرد. البته غلات سبوس‌دار به‌دلیل فیبرهای فراوان باعث کاهش چربی‌ها نیز می‌شوند. کاهش قند و کلسترول خون نیز از دیگر فواید این خوراکی‌هاست که تاثیر خوبی بر کبد خواهد داشت.

 

اسفناج

در تغذیه سالم همیشه توصیه به مصرف سبزیجات تازه خواهد بود. در رابطه با کبد چرب، اسفناج سبزی مفیدی است که فیبرهای سرشار آن به عملکرد گوارشی و هضم غذاها کمک می‌کند و از طرفی اسید فولیک آن نیز در تنظیم فعالیت‌های کبد و کلیه‌ها نقش دارد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Ameliore ta santé.fr

 چه بخوریم تا خوش‌اخلاق شویم؟

5 گیاهی که به کاهش فشارخون کمک می‌کنند
بروکلی؛ سبزی با خواص بی‌نظیر