صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
نوشیدنی‌های مضر را نخورید

نوشیدنی‌های مختلف یکی از ملزومات سر میز و میهمانی‌ها و دورهمی‌ها هستند و معمولا هم نوشیدنی‌های مضر زیادتر سرو می‌شود. اما آیا از مضرات نوشیدنی‌های مضر چیزی می‌دانید و می‌دانید که برخی از نوشیدنی‌ها چه بلایی سر آدم می‌آورد. در این متن شما را با مضرات برخی از نوشیدنی‌ها آشنا می‌کنیم.

1- نوشابه را حذف کنید.

یک قوطی نوشابه حدودا 150 کالری و 10 قاشق چایخوری قند دارد. این 4 قاشق چایخوری بیشتر از مقداری است که اکثر خانم‌ها باید در کل روز داشته باشند و حتی 1 قاشق چایخوری بیشتر از حداکثر نیاز آقایان است. مقدار زیاد قند در رژیم غذایی برای دندان‌ها مضر است، می‌تواند باعث افزایش وزن شود و برای قلب مضر است. همچنین ممکن است فشارخون را بالا ببرد و چربی‌های مضر را وارد خون کند.

2- آب

وقتی تشنه هستید، یک لیوان آب بنوشید. بدنتان واقعا به این آب نیاز دارد. این ماده طبیعی بدون قند از بسیاری جهات برای بدن مفید است. بدن را در دمای مناسب هیدراته نگه می‌دارد و از شر مواد زائد نجات می‌دهد و حتی به حرکت مفاصل نیز کمک می‌کند.

3-شربت لیموناد خانگی

اگر علاوه بر نوشیدن آب به نوشیدنی‌های دیگر نیز علاقه‌مند هستید، آن را با مقداری لیمو و کمی شکر مخلوط کنید. این محلول ترش و شیرین می‌تواند  شربت گوارایی را بسازد و برای سلامتی مفید است و بزاق را تحریک می‌کند.

 4-قهوه

بخشی از علاقه و اشتیاق ما به نوشابه به کافئین موجود در نوشابه‌ها مرتبط است. به جای نوشابه، یک فنجان قهوه میل کنید. حتی با افزودن یک قاشق چایخوری شکر که حدود 15 کالری دارد، بسیار بهتر از نوشابه معمولی می‌شود.

5- چای

به جای نوشابه، یک فنجان چای مخصوصاً چای سبز را جایگزین کنید. چون خطر بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت را کاهش می‌دهد اما مراقب باشید و زیاد به آن شکر اضافه نکنید، در غیر این صورت به اضافه وزن مبتلا می‌شوید.

6 - آبمیوه‌ها

افزودن کمی آب در مقداری آب گازدار نوعی نوشیدنی است و یک نوشابه بدون کالری است اما آب میوه حداقل کالری بیشتری از نوشابه‌ها دارد، بنابراین نوشیدن کمی از آن ویتامین مورد نیازتان را تامین می‌کند.

 7- ترک عادت‌های بد

عادت‌های قدیمی را به سختی می‌توان کنار گذاشت، خصوصاً وقتی صحبت از اعتیاد به شیرینی می‌شود. اگر هر روز  باید نوشابه بخورید و از خوردن آن لذت می‌برید، ممکن است ترک آن سخت باشد مگر اینکه چیز دیگری را جایگزین آن کنید، مثلاً یک فنجان قهوه یا یک تکه شکلات تلخ.

8- نوشابه رژیمی

 فکر نکنید که این نوشیدنی جایگزین خوبی است. تحقیقات نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند به متابولیسم بدن آسیب برسانند، باعث افزایش وزن شوند و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. مطالعه روی بیش از 3000 زن(اکثرا سفید پوست)نشان داد که نوشیدن دو یا چند لیوان نوشیدنی رژیمی در روز می‌توانند برای کلیه‌ها بسیار مضر باشد.



مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD