صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
نوجوانان با انجام تتو و پیرسینگ، احساس خاص بودن می‌کنند

امروزه تتو و به‌ویژه پیرسینگ بسیار شایع شده ‌است. پدیده نوظهوری که ممکن است هر نوجوانی را وسوسه کند. ممکن است نوجوان شما بخواهد مانند دوستانش به تتو و پیرسینگ روی آورد. اگر شما والدین عزیز، در این موقعیت قرار گرفتید، از در گفتگو وارد شوید، خطر بالای این کار را به او توضیح دهید و به وی هشدار دهید که با انجام این کار بیماری‌های عفونی در انتظارش خواهند بود.

اگر فرزندتان برای انجام تتو یا پیرسینگ اصرار بیش از حد دارد، با او لجبازی نکنید چون این احتمال وجود دارد که او برای عملی شدن خواسته‌اش نزد افرادی برود که صلاحیت و مهارت لازم برای انجام این کار را ندارند.

درک انگیزه‌های نوجوان
روانشناسان به والدین توصیه می‌کنند زمانی‌که بحث تتو و پیرسینگ فرزندشان به میان می‌آید، قبل از هر تصمیمی به انگیزه‌های او از انجام این کار بیاندیشند. جامعه‌شناسان دانشگاه استراسبورگ فرانسه نیز معتقدند که بچه‌ها با ورود به مرحله نوجوانی و در برابر تغییرات فیزیکی و روحی این دوران، همواره در جستجوی راهی هستند تا میان این جسم جدید و والدین خویش مرزبندی کنند و معمولاً برای رسیدن به این نیاز، می‌کوشند تا شکل ظاهری خود را به هر نحوی که شده، تغییر دهند.

نوجوان با روی آوردن به تتو و پیرسینگ، احساس خاص و تک بودن می‌کند. معمولاً دختران نوجوان پیرسینگ را به گوش‌، بینی یا ناف خود آویزان می‌کنند یعنی دقیقاً مناطقی از بدن که بیشتر در معرض دید هستند. در یک کلام نوجوان برای دیده شدن، قادر است دست به هر کاری بزند!

نوجوان و آرزوی انجام تتو
اگر فرزندتان تمایل زیادی به انجام تتو دارد، پیشنهاد می‌کنیم او را تشویق نمایید تا به آینده‌اش فکرکند، هرچند که شاید در این سن و سال، فکرکردن به آینده، آن هم برای یک نوجوان، سخت و ناملموس باشد. به او یادآوری کنید که داشتن تتو یا پیرسینگ، قطعاً به نفع او نخواهد بود، به‌خصوص در بدو ورود به زندگی حرفه‌ای‌اش؛ چراکه معمولاً چنین چیزهایی در دنیای کار، پسندیده نیست و جایگاهی ندارد.

شاید نوجوانتان درجواب به شما بگوید که بعدها تتو خود را پاک خواهد کرد. در این‌صورت به او توضیح دهید که زدودن تتو فرآیند دردناکی ست و علاوه بر هزینه بالایی که دارد، بعضی از رنگ‌ها (مثل رنگ سبز) کاملاً از سطح پوست محو نمی‌شوند.

نوجوان و عطش پیرسینگ
اگر فرزندتان بی‌صبرانه به‌دنبال این است که قسمتی از پوستش را برای آویزان کردن پیرسینگ سوراخ کند، از او بپرسید که آیا به درد و رنج آن فکر کرده است؟ شاید با این سوال او به خودش بیاید و از انجام پیرسینگ خصوصاً در ناحیه غضروفی گوش که بسیار دردناک است، صرف‌نظر کند.

یکی دیگر از راهکارهای متقاعدسازی نوجوان به انجام ندادن پیرسینگ این است که از خطر عفونت برایش بگویید، اما در عوض یک جایگزین به او معرفی کنید: به او بگویید که پیرسینگ‌هایی در بازار موجودند که ظاهری شبیه به پیرسینگ‌های واقعی دارند ولی متحرک هستند، نیازی به سوراخ کردن پوست نیست و هر زمان که او اراده کند، می‌تواند آن‌ها را بردارد بنابراین انداختن آن‌ها نگران‌کننده نیست و خطر عفونت کاملاً منتفی است.

تتو و پیرسینگ: خطر بیماری‌های عفونی
اگر هنگام انجام تتو و پیرسینگ، حتی یکی از وسایل کار به خوبی استریلیزه نشده باشد، خطر و احتمال ابتلا به عفونت‌های ویروسی (مثل هپاتیت نوع B یا Cو حتی HIV) وجود دارد.

در کنار عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های باکتریایی نیز شایع‌اند. این عفونت‌ها معمولاً در ناحیه زبان و ناف بروز می‌کنند. لکه‌های قرمز زیرپوستی، تورم پوست، درد شدید، ترشحات چرکی و حتی تب شدید از جمله عوارضی هستند که ممکن است بعد از عمل آشکار شوند و لازم است که نوجوان نسبت به آن‌ها آگاهی لازم را داشته باشد.

و درنهایت این‌که،‌ بروز واکنش‌های آلرژیک و نیز زخم‌های متورم و دردناک از دیگر احتمالات انجام تتو و پیرسینگ هستند.

با تمام این تفاصیل اگر فرزندتان خواسته‌هایی نامتعارف دارد، به این معنا که علاقه‌مند است تتو یا پیرسینگ را در نواحی جنسی یا روی سینه‌ها انجام دهد، این احتمال وجود دارد که او از خودش راضی نباشد،‌ ناامید و سرخورده باشد و یا به یک مشکل روحی روانی دچار شده باشد. در این شرایط قطعاً او نیازمند گفتگو با شما یا یک فرد قابل اعتماد است، بنابراین این حق را از او دریغ نکنید و در اسرع وقت از یک مشاور یا روانشناس نیز کمک بگیرید.

ترجمه: عفت عباسیان
منبع: santemagazine.fr