صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
3 رژیم‌ غذایی مناسب برای خانم‌های بالای ۵۰ سال

در ادامه با بهترین رژیم‌های غذایی برای خانم‌های بالای 50 سال آشنا می‌شویم. این برنامه های غذایی موثر عبارتند از:

 

1. رژیم مدیترانه‌ای: مناسب از همه جهت 

رژیم غذایی مدیترانه‌ای همیشه و به‌طور مداوم به‌عنوان یکی از بهترین و سالم‌ترین رژیم‌های غذایی برای تقریبا همه افراد، ازجمله خانم‌های بالای 50 سال، مطرح بوده است. برجسته‌ترین ویژگی این رژیم غذایی را کم بودن میزان چربی‌های اشباع در آن می‌سازد. مهم‌ترین ترکیبات غذایی هم در رژیم مدیترانه‌ای عبارتند از سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌ها، مغزهای خام و غلات سبوس‌دار. مهم‌ترین منبع چربی افزوده در این رژیم غذایی هم روغن زیتون است. اگرچه بیشتر قسمت‌های رژیم مدیترانه‌ای را ترکیبات گیاهی می‌سازند، اما مقادیر متعادل و مناسبی از ماهی و لبنیات و مقادیر کمی از تخم‌مرغ و گوشت‌های قرمز هم در آن مجاز هستند. سال‌ها تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم مدیترانه‌ای، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. مهم‌ترین این بیماری‌ها عبارتند از بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و زوال عقل. 

 

2. رژیم DASH: بهترین رژیم برای سلامت قلب 

بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در میان خانم‌های بالای 50 سال هستند. به‌علاوه، میزان ابتلا به بیماری پُرفشاری خون هم پس از شروع یائسگی بیشتر است، درحالی که این بیماری از عوامل خطر اصلی در ابتلا به بیماری‌های قلبی به‌شمار می‌رود. رژیم غذایی DASH نیز اساسا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پُرفشاری خون و درمان این بیماری طراحی شده است. مهم‌ترین ویژگی رژیم غذایی DASH کم بودن میزان سدیم در آن است، درحالی که میزان کلسیم، منیزیم و پتاسیم در این رژیم غذایی به اندازه‌ای افزایش یافته که نقش موثری در کاهش فشار خون داشته باشد. ضمنا این رژیم غذایی حاوی میزان زیادی از سبزی‌ها و میوه‌ها و همچنین لبنیات کم‌چرب است. مقادیر متعادل و مناسبی از غلات سبوس‌دار، حبوبات، مغزها و دانه‌های خام، ماهی و مرغ هم در این رژیم غذایی قابل استفاده هستند. گوشت‌های قرمز و شیرینی‌ها معمولا به‌طور کامل از رژیم DASH کنار گذاشته نمی‌شوند، اما فقط بعضی اوقات و با فاصله‌های طولانی می‌توان از آنها استفاده کرد. ضمنا رژیم غذایی DASH با حذف کامل انواع فرآورده‌های گوشتی یا دیگر گوشت‌های طعم‌دار معنا پیدا می‌کند. 

 

3. رژیم غذایی MIND: بهترین رژیم برای سلامت مغز 

سن و جنسیت از عوامل خطر اصلی در ابتلا به زوال عقل هستند، درحالی که شیوع این بیماری در میان خانم‌ها به‌طور چشمگیری بیشتر از آقایان است. درواقع، یافته‌های تحقیقاتی نشان داده‌اند که حدود دوسوم از بیماران مبتلا به آلزایمر (شایع‌ترین نوع زوال عقل) را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. رژیم غذایی MIND با هدف کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل ناشی از افزایش سن طراحی شده است و بنابراین می‌تواند رژیم مهم و خاصی برای خانم‌های بالای 50 سال باشد. این رژیم غذایی براساس ترکیبی از رژیم‌های مدیترانه‌ای و DASH ساخته شده و درنتیجه برای محافظت از سلامت مغز مفید است. مهم‌ترین ترکیبات غذایی در رژیم MIND را غلات‌ سبوس‌دار، سبزی‌های برگدار، لوبیا، روغن زیتون و ماهی‌های چرب تشکیل می‌دهند. بعضی از خوراکی‌ها مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، گوشت قرمز، کره، پنیر و شیرینی هم باید کاملا از رژیم MIND حذف شوند. مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که پیروی از رژیم MIND با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل همراه است. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line

5 فایده زنجبیل در این پاییز کرونایی 

5 سوپرفود پاییزی را در رژیم غذایی تان بگنجانید!​​​
علائم کمبود ویتامینD و افزایش وخامت کووید19​​​