صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
بهترین نوشیدنی‌های پاییزی برای تقویت ایمنی و گرم شدن بدن

بهترین نوشیدنی‌هایی که می‌توانند هم باعث گرم شدن بدن در این فصل شوند و هم تقویت سیستم ایمنی را به‌دنبال داشته باشند، شامل موارد زیر است: 

 

دمنوش سیب 

دمنوش سیب یکی از خوش‌عطرترین و خوش‌طعم‌ترین دمنوش‌های پاییزی است که به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پاکسازی کبد شود. برای تهیه دمنوش سیب می‌توانید 2 حلقه سیب خشک‌شده را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و حدود 2 بند انگشت چوب دارچین، 1 عدد هل و کمی عصاره وانیل هم به آن اضافه کنید. درِ لیوان دمنوش را بگذارید و حدود 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا دمنوش سیب آماده شود. این دمنوش می‌تواند همراه با عسل یا خرما میل شود. 

 

نوشیدنی شکلات گرم 

شکلات تلخ به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهای فراوان می‌تواند علاوه بر افزایش سوخت‌وساز بدن و ایجاد احساس گرما، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبودی در عملکرد مغز در روزهای سرد سال شود. برای تهیه نوشیدنی شکلات گرم می‌توانید حدود 20 گرم شکلات تلخ را همراه با 1 قاشق غذاخوری از پودر کاکائو، سه‌چهارم لیوان شیر، 1 قاشق چای‌خوری شیرخشک و نصف قاشق چای‌خوری نشاسته ذرت یا نشاسته گندم مخلوط کنید و این مخلوط را روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور قرار دهید تا شکلات‌ به‌خوبی آب شده و نوشیدنی شما برای مصرف آماده شود. 

 

دمنوش زنجبیل 

زنجبیل یکی از ریشه‌های گیاهی پُرخاصیت و دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است. مصرف زنجبیل می‌تواند با افزایش سوخت‌وساز بدن باعث بالا رفتن دمای بدن در روزهای سرد سال شود. علاوه بر این، از آنجایی که مصرف منظم زنجبیل می‌تواند باعث کاهش التهابات بدنی شود، بنابراین خوردن آن در این روزهای کرونایی کمک فراوانی به بهبودی در عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌کند. برای تهیه دمنوش زنجبیل کافی است که حدود 1 لیوان آب جوش را داخل قوری بریزید و 1 بند انگشت ریشه زنجبیل تازه، 1 بند انگشت دارچین و مقداری آویشن به آب جوش اضافه کنید. سپس قوری حاوی این مخلوط را روی بخار کتری یا سماور قرار دهید و حدود 30 تا 45 دقیقه اجازه دهید که دمنوش برای مصرف آماده شود. مصرف این دمنوش برای تنظیم قند، کلسترول و فشار خون بسیار مناسب است. 

 

دمنوش چای سبز و دارچین 

چای سبز جزو گیاهان سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان و فلاونوئیدهاست. مصرف منظم چای سبز می‌تواند باعث کاهش التهابات بدنی، تنظیم فشار خون، قند خون و چربی خون شود. از این‌رو، مصرف دمنوش‌های چای سبز در این روزها به بهبودی در عملکرد سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند. دارچین هم جزو خوراکی‌های ضدالتهاب و تقویت‌کننده عملکرد سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. برای تهیه دمنوش چای سبز و دارچین می‌توانید به‌ازای هر یک لیوان آب جوش، از 1 قاشق چای‌خوری چای سبز و 1 بند انگشت چوب دارچین استفاده کنید و این دمنوش را مانند چای، به‌مدت 20 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:BBC Good Food

قهوه را بعد از صبحانه بنوشیم یا قبل از آن؟ 

چطور اسموتی مناسب لاغری تهیه کنیم؟​​​
4 دمنوش‌ برای آرامش سیستم تنفسی در دوران کرونا​​​