صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
مراقبت کم‌آبی در دوران رژیم تان باشید!

همه‌ی افراد با توجه به سن، جنس و وزن خود به مقدار کافی آب در طول روز نیاز دارند. اما دریافت مایعات فقط از طریق آب نیست و برنامه غذایی صحیح نیز نقش مهم خواهد داشت. البته افرادی مانند ورزشکاران که تعریق زیاد دارند نیز باید نسبت به این مسئله هوشیارتر باشند تا از بروز کم‌آبی پیشگیری شود. 

 

کمبود آب بدن با نشانه‌هایی مانند خشکی دهان، سردرد، گرفتگی عضلات، احساس خستگی و تیره‌شدن ادرار همراه است اما باید دانست که نباید منتظر احساس تشنگی برای نوشیدن آب شد زیرا در این زمان بدن کم‌آب شده و به‌عنوان علامت هشدار ظاهر می‌شود. اما خوردن چه مواد غذایی به رفع کم آبی کمک می کند؟

 

سبزیجات

سبزیجات حاوی مقدار فراوان ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن هستند. البته بعضی از آنها مقدار قابل‌توجهی آب نیز دارند. کاهو یکی از بهترین نمونه‌هاست که مانع از کم‌آبی می شود زیرا 95 درصد آب دارد. کلم بروکلی، هویج و اسفناج دیگر سبزیجات در این گروه هستند که بهتر است برای حفظ ارزش تغذیه ای، بخارپز شوند. 

 

میوه‌ها

هندوانه و مرکبات میوه‌های عالی برای تامین رطوبت مورد نیاز بدن هستند که در کنار ریزمغذی‌های فراوان، به تنظیم فشار خون نیز کمک می‌کنند. بعضی افراد عادت به مصرف آبمیوه دارند اما بهتر است برای بهره‌مندی از فیبرهای میوه، به‌شکل کامل یا اسموتی میل شود.

 

سوپ و آش

انواع سوپ‌ و آش در تامین آب بدن نقش دارند زیرا علاوه بر مقدار زیاد آب در ترکیب آنها، حاوی انواع سبزیجات نیز هستند. بنابراین، توصیه می‌شود در تهیه این غذاها از انواع سبزیجات استفاده شده و نسبتا رقیق باشند.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Ameliore ta santé.fr

 چطور اسموتی مناسب لاغری تهیه کنیم؟

اهمیت خوردن هویج در روزهای کرونایی​​​
چطور با مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توان وزن کم کرد؟​​​