صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
۸ راه ساده برای ترمیم موهای آسیب‌دیده

ساختار موها می‌تواند تحت تاثیر عوامل بیرونی متعددی قرار گیرد: از شامپوهای مصرفی تا شرایط آب‌وهوایی. بنابراین فقط شما نیستید که به تعطیلات و استراحت نیاز دارید، بلکه موها نیز نیازمند استراحت هستند! در ادامه نگاهی می‌اندازیم به ترفندهای کاربردی برای ترمیم موهای آسیب‌دیده.

۱. موها را نوک‌گیری کنید: خیلی از خانم‌ها این گام مهم در ترمیم موهای آسیب‌دیده را نادیده می‌گیرند، در حالی که اهمیت آن برای ترمیم موها انکارشدنی نیست. پس اگر متوجه شدید که موهایتان خیلی خشک شده‌اند، حتما نوک‌گیری را جدی بگیرید. نوک‌گیری موها در رشد سریع‌تر آنها و حفظ سلامتی‌شان نقش مهمی دارد.

۲. مدتی از وسایل حالت‌دهنده گرمایشی دوری کنید: بسیاری از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که وسایل حالت‌دهنده گرمایشی‌شان به ساختار موهای شما آسیب نخواهد زد، اما واقعیت این است که اثبات چنین ادعایی به ندرت امکان‌ دارد. دوری کردن از محصولات حالت‌دهنده مانند اسپری مو نیز به اندازه دوری از وسایل حالت‌دهنده گرمایشی برای ترمیم موهای آسیب‌دیده مهم است چراکه هر دو عامل می‌توانند باعث خشکی غیرعادی موها شوند.

۳. از نرم‌کننده و ماسک تغذیه‌کننده مو استفاده کنید: حتی اگر موهای نازک و ظریفی دارید و به نرم‌کننده علاقه‌مند نیستید، هرگز استفاده از نرم‌کننده را نادیده نگیرید. نرم‌کننده محصول مهمی است که ساختار موها را بازسازی می‌کند. ماسک‌های تغذیه‌کننده مو هم باید از لایه میانی موها تا انتهای موها را پوشش دهند تا اثرگذاری مثبتی داشته باشند.

۴. از موها محافظت کنید: وسایلی مانند سشوار که با هوای داغ و خشک کار می‌کنند، تاثیر زیانباری برای ساختار موها دارند و می‌توانند خشکی موها را تشدید کنند، بنابراین اگر قصد دارید از سشوار استفاده کنید ‌باید محصولات محافظتی و مراقبتی خاصی را بخرید که قدرت مقاومت مناسبی در برابر حرارت داشته باشند.

۵. موهای خیس را شانه نزنید: موهای خیس می‌توانند به‌راحتی دچار آسیب‌دیدگی شوند، بنابراین قبل از خشک کردن با هر روشی، یک حوله روی موها ببندید و چند دقیقه صبر کنید. این کار به کاهش میزان آسیب‌پذیری موها کمک می‌کند. بعد از باز کردن حوله نیز بهتر است صبر کنید تا موها خودشان به‌صورت طبیعی خشک شوند. شانه زدن موهای خیس هم یکی از عادت‌های اشتباهی است که به موها آسیب می‌رساند.

۶. از محصولات ترمیم‌کننده مو استفاده کنید: برای ترمیم کردن موها لازم نیست که فقط به سالن‌ها و آرایشگاه‌ها مراجعه کنید. امروزه محصولاتی به فروش می‌رسند که توانایی مطلوبی در ترمیم موها دارند و موها را به‌طور موثری به ساختار طبیعی خودشان بازمی‌گردانند. سرم‌های تغذیه‌کننده مو گزینه‌های مناسبی برای این کار هستند.

۷. از روغن‌های مخصوص مو استفاده کنید: روغن‌های مخصوص مو از محبوب‌ترین محصولات طبیعی و جهانی هستند که توانایی مناسبی برای تغذیه، ‌محافظت و ترمیم موها دارند. این روغن‌ها حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات فعال و ویتامین‌های مفید برای موها هستند. در میان انواع روغن‌های مو، روغن‌های آرگان، نارگیل و بادام محبوبیت بیشتری دارند.

۸. رژیم غذایی‌تان را متنوع کنید: مواد غذایی سرشار از ویتامین E از بهترین محصولات برای سلامتی موها هستند. این مواد غذایی فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند و باعث تقویت آنها می‌شوند. شما می‌توانید ویتامین E را با مصرف این مواد غذایی به بدن برسانید: مغزهای خام (بادام و فندق)، سبزیجات (هویج،‌ گوجه‌فرنگی، کاهو و...)، روغن‌های گیاهی (روغن زیتون).

ویتامینA هم ترکیب مهمی برای موها است که قوای ایمنی موها را تقویت می‌کند و به بهبودی ساختار موها کمک می‌رساند. استفاده از انواع میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی (هویج، زردآلو، هلو و...) برای دریافت ویتامینA ضروری است. برای پیشگیری از خشکی موها نیز می‌توانید محصولات غذایی سرشار از روی (زینک) را به رژیم غذایی اضافه کنید. انواع گیاهان، دانه‌ها و غذاهای دریایی حاوی روی (زینک) هستند.

ترجمه: یوسف صالحی
منبع: beautyandtips