صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چه موقع وسایل مشترک خانه را دور بیندازید

 زیرا اینگونه آشفتگی‌های غیرضروری هم انرژی را تحلیل می‌برد و هم بر روی سلامت تاثیری بد می‌گذارند. در اینجا مواردی را ذکر کرده‌ایم که قابل توجه است.

1- اسفنج‌ها

طولی نمی‌کشد که اسفنج‌ها به منشا باکتری تبدیل می‌شوند و می‌توانند میکروب‌ها را به دست‌ها و سپس به غذای ما منتقل کنند و یا اینکه باکتری‌ها را وارد بدن ما کنند. حتی اگر بعد از هر بار استفاده اسفنج خود را بجوشانید یا در مایکروویو ضدعفونی کنید، باز هم محققان می‌گویند بهتر است هفته‌ای یک بار آن را تعویض کنید.

2- بالشت

بالشتی که زیر سرتان می‌گذارید، به مرور زمان فرم و استحکام خود را از دست می‌دهد. همچنین رطوبت عرق، چربی سر و سلول‌های پوست را که هنگام خواب می‌ریزید را جذب می‌کند. هر 2 سال یکبار بالش‌های قدیمی را جایگزین بالشت‌های جدید کنید. اگر صاف یا فرورفته شده، پس زودتر از آنکه از وسط نصف شود، آن را تعویض کنید.

3- مسواک

روزانه دو بار شستشو و مسواک زدن انجام می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه در تمیز کردن، هر 3 الی 4 ماه یک بار آن را عوض کنید.

4- ظروف نچسب

 قابلمه‌ها و ظروف نچسب خراشیده و ساییده یا ظروف تفلون پوسته پوسته شده را باید دور ریخت. خوشبختانه، تکه‌های تفلون اگر در غذا ترکیب شود صدمه‌ای به طعم غذا نخواهد زد اما برای سلامتی مضر هستند و باید با ظروف جدید جایگزین شوند.

5- لوازم آرایش

محصولات آرایشی متفاوت هستند و یک قانون صحیح این است که مواد آرایشی را حدود 6 ماه نگه دارید تا باکتری‌ها در آن رشد نکنند. همیشه پس از استفاده بر روی پوست یا چشم‌های آلوده، آن را تعویض کنید.

6- برس‌های آرایشی

اپلیکاتورها را مرتباً با آب گرم و صابون ملایم بشویید تا تمیز بمانند و برای مدت طولانی استفاده شوند. با این برنامه پیش بروید: هفته‌ای یکبار را به تمیز کردن ابزارهایی که آرایش مرطوب انجام می‌دهید، اختصاص دهید. هفته‌ای دو بار را به تمیز کردن لوازم آرایش چشم. برس‌های مخصوص کرم پودر تا یک ماه تمیز می‌ماند. آنهایی که فرسوده و کهنه به نظر می‌رسند را دور بریزید.

7- فیلتر هوا

فیلترهای سیستم تهویه یا فن‌ها هر کدام دستورالعمل‌هایی دارد که نشان می‌دهد هر چند وقت یک بار باید آن را تعویض کرد اما سازمان حفاظت از محیط‌زیست، هر 2 الی 3 ماه را توصیه می‌کند. اگر هنگام تعویض متوجه شدید که بسیار آلوده و کثیف شده است، دفعه بعد آن را زودتر تعویض کنید.

8- داروها

تولیدکنندگان موظفند تاریخ تولید آن را روی داروها ثبت کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که آنها بسیار ماندگاری دارند اما بهترین کار این است که داروخانه خانگی را به روز کنید. بیشتر داروهای تاریخ مصرف گذشته با گذشت زمان اثر خود را از دست می‌دهند. هنگامی که داروهای تاریخ مصرف گذشته را می‌خورید، عواقب آن را بپذیرید: وب سایت سازمان بهداشت می‌تواند شما را راهنمایی می‌کند که چه دارویی را دور بریزید و چه دارویی را می‌توانید نگه دارید و از کجا باید این اطلاعات را جستجو کنید.

9- سیم‌های سیار

هر نشانه‌ای از سایش در سیم‌ها به معنای آن است که باید بیرون انداخته شود. ترک روی روکش سیم، اتصالی یا خرابی دو شاخه می‌تواند خطر آتش‌سوزی داشته باشد. سیم‌ها را قبل از استفاده خوب بررسی کنید و آنها را زیر فرش یا زیر وسایل قرار ندهید.

10- سنسور حساس به دود

تاریخ ساخت آن را بر روی سنسور بررسی کنید. اگر 10 سال یا بیشتر از ده سال است، سنسور جدیدی را تهیه کنید. این موارد مربوط به آلارم‌هایی است که باتری‌های 9 ولتی، باتری‌های لیتیوم یا همان‌هایی است که در خانه‌های شما نصب هستند.

11- جای لنز

 برای تمیز نگه داشتن ظرف لنز، پس از هر بار استفاده آن را با محلول آب مقطر و نه آب ساده، بشویید. هر 3 ماه یکبار آن را عوض کنید. ظرف‌های ترک خورده یا شکسته، محل مناسبی برای تجمع باکتری‌هاست، بنابراین فوراً آن را تعویض کنید.

12- لوازم برقی

آماده شوید و خود را از شر رایانه، تلویزیون، تلفن همراه یا سایر ابزارهای فرسوده خود رها کنید. این کار را درست انجام دهید: ابتدا با نمایندگی آن مشورت کنید تا ببینید آیا قابل بازیافت یا تعمیر هستند یا با مرکز بازیافت محلی خود تماس بگیرید تا این اسباب‌ها در محل زباله قرار نگیرند.

13- باتری‌ها

انداختن باتری‌های معمولی در سطل زباله بی‌خطر است اما می‌توانید آن را در زباله خشک قرار دهید. نیکل کادمیوم یا باتری‌های قابل شارژ، اسید سرب کوچک مهر و موم شده و فلزات سمی هستند که برای محیط‌زیست و بدن انسان مضر هستند.

14- قوطی‌های رنگ

رنگ باقیمانده لاتکس بر پایه آب که در در دمای اتاق نگهداری نشده است، می‌تواند ظرف چند ماه یا زودتر خراب شود. اگر متوجه برآمدگی قوطی شدید، احتمالاً در داخل آن باکتری‌ها تجمع کرده و تولید گاز کرده است و سریع‌‌تر باید دور انداخته شود.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD