صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
توصیه‌هایی برای شیردهی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

در طول اپیدمی کرونا ویروس، آیا ادامه روند شیردهی کودک، از سینه یا پستانک، مجاز است؟ اگر مادر نشانه‌هایی از ابتلا به ویروس را داشته باشد، تکلیف چیست؟ در صورت آلودگی مشکوک یا تایید شده، چه باید کرد؟ مادران جوان شیرده حق دارند که در این خصوص، سوالات زیادی از خود بپرسند. 

 

برای راهنمایی آنها، یونیسف با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO)، لیستی متشکل از توصیه‌هایی در خصوص شیردهی را در دروان همه‌گیری بیماری کووید-19تدوین کرده است. 

 

کرونا ویروس: آیا می‌توانیم به شیردهی ادامه دهیم؟

 

یونیسف هشدار می‌دهد: «همه مادرانی که در مناطق تحت تاثیر ویروس زندگی می‌کنند یا در معرض خطر علائم تب، سرفه یا مشکلات تنفسی هستند باید سریعاً با پزشک مشورت کرده و دستورالعمل‌های وی را رعایت کنند.» 

 

سازمان ملل متحد پس از آن اظهار می‌دارد: «با توجه به فواید شیردهی و نقش ناچیز شیر مادر در انتقال ویروس‌های دیگر تنفسی، مادر می‌تواند ضمن رعایت نکات احتیاطی لازم، به شیردهی ادامه دهد.»

 

کرونا ویروس و شیردهی: احتیاط‌ها و پیش‌بینی‌های لازم

 

اگر مادر شیردهی علائم ابتلا به کووید-19 را داشته باشد، می‌تواند با انجام اقدامات بهداشتی به شیردهی خود ادامه دهد. مادرانی که در عین داشتن علائم بیماری، برای ادامه شیردهی توان لازم را دارند، هنگامی که نزدیک نوزاد قرار می‌گیرند، باید ماسک بزنند و در حین شیردادن، ماسک را برندارند. 

 

این مادران باید دست‌های خود را قبل و بعد از تماس با نوزاد به‌خوبی بشویند و ضدعفونی کنند. توصیه دیگر این است که تمام سطوحی از بدن مادر که ممکن است نوزاد در حین شیردهی، با آن تماس داشته باشد، حتماً قبل از شروع کار، ضدعفونی شود. مشخص‌ترین این سطوح، سینه و دست‌های مادر است. 

 

سازمان یونیسف معتقد است که در دوران همه‌گیری کووید-19، برای به حداقل رساندن خطر سرایت ویروس، رعایت فاصله یک تا دو متری با دیگران و نیز ماسک زدن لازم است.

 

در پایان، این سازمان خاطر نشان می‌کند مادرانی که به شدت بیمار هستند و توان در آغوش گرفتن نوزاد را برای شیردهی ندارند، شیر خود را بدوشند و با رعایت تمام روش‌های پیشگیری از عفونت، آن‌ را به کمک یک قاشق تمیز به نوزادشان بدهند.

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: magicmaman.com


ویروس کرونا از شیر مادر منتقل نمی‌شود
دانشمندی که شیر مادران را برای درمان کرونا جمع می‌کند
توصیه‌هایی به مادران شیرده مبتلا به کووید-۱۹