صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
ترکیبات شیمیایی موجود در کرم‌های ضدآفتاب توسط بدن جذب می‌شود

بر اساس مشروح این نتایج که در مجله جاما منتشر شده است بررسی‌ها در رابطه با انواع کرم‌های ضدآفتاب و ترکیبات آن‌ها نشان داده است، ترکیبات شیمیایی می‌توانند به راحتی از پوست جذب شده و وارد ارگآن‌ها و حتی جریان خون شوند. 

                                    

گرچه هنوز به اثبات نرسیده که این ترکیبات و ورود آن‌ها به بافت‌های بدن می‌تواند خطرناک باشد اما دلیلی بر بی‌خطر بودن آن‌ها نیز در دست نیست. 

 

در سال 2019 این موضوع برای نخستین بار از سوی پژوهشگران سازمان غذا و داروی آمریکا مطرح شد. این محققان اعلام کردند روی 4 نوع ترکیب موجود در کرم‌ها بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که هر 4 ترکیب وارد خون می‌شوند. 

 

در بررسی جدید، محققان 6 ترکیب دیگر را مورد بررسی قرار دادند. این 6 ترکیب از میان 4 فرمول مختلف کرم ضدآفتاب و فرم‌های مختلف از جمله اسپری و لوسیون انتخاب شد و روی 48 داوطلب مورد بررسی قرار گرفت. داوطلبان بین یک تا 3 مرتبه در روز کرم ضدآفتاب را به تمامی نقاط بدن خود می‌مالیدند. 

 

طبق نتایج بررسی‌ها تمامی ترکیبات بررسی‌شده توسط بدن جذب و وارد خون شد. در بدن نیمی از داوطلبان میزان برخی ترکیبات شیمیایی تا 7 روز در سطح بالا باقی ماند در حالی که بعضی دیگر حتی تا 21 روز هم دوام داشتند. تمامی این ترکیبات برای فیلتر کردن اشعه ماورائ بنفش خورشید در کرم ضدآفتاب استفاده می‌شوند. 

 

به گفته محققان از یک‌سو نتایج این تحقیقات نگران‌کننده است و به بررسی‌های بیشتری برای شناخت اثرات مضر احتمالی این ترکیبات بر بدن نیاز است و از طرف دیگر نمی‌توان توصیه کرد مردم از کرم ضدآفتاب استفاده نکنند زیرا این مهم‌ترین راه پیشگیری از سرطان پوست است. 

 

تنها یک توصیه اساسی می‌توان داشت و آن اینکه در ساعاتی که نور آفتاب تابش مستقیم دارد از خانه خارج نشوید تا مجبور به استفاده از کرم ضدآفتاب نباشید و دوم اینکه تا جای ممکن سعی کنید به‌جای کرم ضدآفتاب از محافظ‌های فیزیکی مثل لباس آستین بلند و عینک و کلاه استفاده کنید. 


نکته مهم دیگر اینکه بر خلاف کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی، ترکیبات معدنی ضدآفتاب از پوست گذر نمی‌کنند و وارد خون نمی‌شوند. پس بهتر است بیشتر از این نوع کرم‌ها کمک بگیرید. 

 

ترجمه: سمیه مقصودعلی

منبع: santemagazine.fr


کدام ضدآفتاب ایمن‌تر است؟
۵ نکته که در مورد ضد آفتاب نمی‌دانید
عادات اشتباه رایج در مورد استفاده از کرم ضدآفتاب​​​