صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کودکان نسبت به اضطراب والدین حساسند

فقط پدرها و مادرها نیستند که از گسترش روزافزون کروناویروس جدید نگرانی دارند، بلکه کودکان هم ممکن است در این شرایط تحت فشار روانی قرار بگیرند. اگر کودکان شما هم خواه‌ناخواه جدیدترین اخبار درباره کروناویروس جدید را می‌شنوند و از نظر روانی اوضاع سختی را تجربه می‌کنند، می‌توانید از ترفندهای زیر برای صحبت کردن با آنان درباره کرونا بدون تشدید ترس کمک بگیرید.

کودکان را آگاه نگه دارید

داشتن تصویر ذهنی ناقص از کروناویروس جدید می‌تواند میزان اضطراب را در کودکان بیشتر کند. پس شما باید منابع اطلاعاتی صحیح و دقیقی داشته باشید تا بتوانید شایعات را از ذهن کودکان دور نگه دارید. شما می‌توانید درباره کروناویروس و منشا آن به کودکان توضیح دهید و سپس اجازه دهید تا آنها سوالات بعدی را بپرسند.

مراقب باشید که کودکان بدون حضور شما از رسانه‌های اجتماعی مختلف استفاده نکنند و اخبارهای تلویزیونی را نبینند. به گفته متخصصان، والدین باید هنگام استفاده کودکان از رسانه‌های اجتماعی و تماشا یا شنیدن اخبارهای تلویزیونی، آنان را از محتوای نامناسب برای شرایط سنی‌شان دور نگه دارند و زمینه‌ تحریک‌کننده اضطراب را از بین ببرند.

وحشت ایجاد نکنید

کودکان نسبت به اضطراب والدین حساس هستند. پس حتی اگر خودتان در مورد امور ناشناخته و سوالات بدون پاسخ مربوط به کروناویروس نگران هستید، جنبه خوش‌بینی را در مواجهه با کودکان فراموش نکنید. مثلا می‌توانید به کودکان بگویید که احتمال مبتلا شدن کودکان و افراد کم‌سن ‌و سال به این بیماری کمتر از دیگران است.

از زبان متناسب با سن کودک استفاده کنید

کودکان کلماتی مانند قرنطینه، سرایت و همه‌گیری را نمی‌فهمند، اما شما همچنان می‌توانید درباره کروناویروس با آنان صحبت کنید. برای این کار می‌توانید از اصطلاحاتی مانند میکروب استفاده کنید و از تصاویر انیمیشنی یا کارتونی کمک بگیرید. ضمنا توضیح شما درباره نحوه انتقال کروناویروس از فردی به فرد دیگر باید کاملا زبان غیرانتزاعی و واضحی داشته باشد. کودکان دوره‌های بیماری خودشان را همیشه به‌خوبی به یاد می‌آورند، پس شما می‌توانید از همان دوره‌ها به‌عنوان مثال برای راهنمایی کودکان استفاده کنید.

در برنامه ذخیره‌سازی دقت کنید

اگر در مناطق دارای شیوع کروناویروس ساکن باشید، احتمالا ترجیح می‌دهید که مواد غذایی، محصولات ضدعفونی‌کننده و شوینده و همچنین دیگر اقلام را در خانه ذخیره کنید. اما متخصصان می‌گویند که اگر چنین کاری کاملا در برابر چشمان کودکان انجام شود، می‌تواند آنان را به وحشت بیندازد. بنابراین برنامه آماده‌سازی را طوری انجام دهید که کودکان بیش از حد در جریان برنامه ذخیره‌سازی قرار نگیرند. اگر کودکان به‌طور اتفاقی با تعداد زیادی از بسته‌های دستمال کاغذی در کابینت‌ها و کمدهای خانه مواجه شدند، به آنان بگویید که شما می‌خواهید در صورت تعطیل شدن ادارات و مدارس، آسایش و راحتی را برای همه اعضای خانواده فراهم کنید.

اخبار مربوط به تعطیلی احتمالی مدارس را انکار نکنید

بسیاری از مدارس در سراسر جهان به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه تعطیل شده‌اند. اگر کودکان درباره این تعطیلی‌ها سوال کردند، تعطیلی‌ها را انکار نکنید و بگویید که مقامات مسئول قصد دارند که سلامتی همه انسان‌ها را حفظ کنند، به‌خصوص کسانی که مانند سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر از همه مستعد ابتلا به کروناویروس هستند

درباره واکنش دولت به کروناویروس صحبت کنید

به لطف تلاش‌های دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی در سراسر جهان، روند گسترش کروناویروس مثل قبل نیست. پس با کودکان درباره تمام کارهایی که به‌منظور مبارزه با کروناویروس جدید انجام شده است، صحبت کنید؛ مانند صدور هشدارهای سفر به کشورهای پُرخطر و روندهای آزمایشی واکسیناسیون.

بهداشت صحیح و مناسب را آموزش دهید

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، رعایت بهداشت مناسب برای دست‌ها است. پس به کودکان آموزش دهید که چطور باید دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند و این کار را حداقل بین 20 تا 30 ثانیه طول بدهند. کودکان باید بدانند که شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا یا دست زدن به صورت تا چه اندازه ضروری است، ‌چون ریزقطرات باکتریایی می‌توانند از طریق بینی، چشم‌ها و دهان وارد بدن شوند.

در کنار همه این‌ها به کودکان آموزش دهید که سرفه کردن درون بازو، دور انداختن فوری دستمال کاغذی استفاده‌شده و تمیز کردن وسایل اشتراکی مانند صفحه کلید کامپیوتر یا لب‌تاپ، چقدر ضرورت دارد. محدود کردن تماس با محیط‌های باکتریایی می‌تواند به دور نگه داشتن تمام اعضای خانواده از کروناویروس جدید کمک کند.

ترجمه: یوسف صالحی
منبع: Parents