صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
۵ نشانه‌ای که می‌گویند فرزند نوجوان شما به موبایل معتاد شده است

امروزه موبایل‌های هوشمند به بخش مهمی از زندگی اجتماعی نوجوانان تبدیل شده‌اند. امور مختلفی مانند وقت‌گذرانی با دوستان، عضویت در گروه‌های مختلف و استفاده از برنامه‌ها و وبسایت‌های مرتبط با مسائل تحصیلی و مدرسه، همگی بخشی از کاربردهای موبایل‌های هوشمند در زندگی نوجوانان هستند. اما همواره این خطر وجود دارد که نوجوانان به موبایل اعتیاد پیدا کنند.

اعتیاد به موبایل هوشمند که می‌تواند به معنای ترس از قطع ارتباط با اینترنت هم باشد با بسیاری از مسائل حوزه سلامت روان ارتباط دارد. اما علی‌رغم وجود ارتباط ثابت‌شده بین اعتیاد به موبایل هوشمند و افسردگی، تنهایی شدید و اضطراب، بسیاری از پدرها و مادرها می‌خواهند بدانند که آیا این اعتیاد دارای علائم خاصی هم هست؟

محققان دانشگاه آریزونا در یکی از تحقیقات اخیرشان به بررسی همین موضوع پرداخته‌اند تا بتوانند والدین و دیگر سرپرستان نوجوانان را با علائم اعتیاد به موبایل هوشمند آشنا کنند. تمرکز اصلی آنان در این مطالعه نه بر استفاده کلی از موبایل هوشمند، بلکه بر وابستگی یا میزان اتکا روانی افراد به موبایل هوشمند بوده است. ضمن این‌که محققان سعی کردند تا وضعیت تنهایی و افسردگی نوجوانان را در ارتباط با استفاده از موبایل هوشمند مورد بررسی قرار دهند و نهایتا متوجه شدند که اعتیاد به موبایل هوشمند از عوامل پیش‌بینی‌کننده برای بروز علائم افسردگی است.

5 نشانه اعتیاد نوجوانان به موبایل هوشمند
محققان براساس یافته‌های تحقیقاتی به والدین می‌گویند که باید در موقعیت‌های مختلف، نشانه‌های هشداردهنده زیر را در مورد فرزند خودشان بررسی کنند و اگر چنین نشانه‌هایی را دیدند، بدانند که فرزندشان با اعتیاد به موبایل هوشمند مواجه شده است:

۱- استفاده نوبتی و بدون وقفه از چند دستگاه هوشمند یا چندین برنامه مثلا شبکه‌های اجتماعی مجازی، پیام‌رسانی، بازی ویدیوی و غیره
۲- واکنش‌های شدید و افراطی در صورت جدا شدن از موبایل هوشمند
۳- بی‌حوصلگی، تحریک‌پذیری عصبی، بی‌قراری و ناتوانی برای تمرکز در مدرسه در صورت جدا شدن از موبایل هوشمند
۴- اختلالات خواب
۵- افزایش چالش‌های اجتماعی

والدین چگونه می‌توانند کمک کنند
درحالی که ممکن است دور کردن کامل موبایل هوشمند یا دستگاه‌های مشابه از دسترس نوجوانان وسوسه‌برانگیز باشد، نظارت والدین بر وضعیت استفاده از این وسایل و تعدیل رویه‌های استفاده از آنها می‌تواند گزینه واقع‌گرایانه و بهتری باشد.

امروزه پلتفرم‌های معروف و اصلی، گزینه‌های مناسبی را به‌منظور برقراری تعادل در میزان استفاده اعضای خانواده از دستگاه‌های هوشمند در اختیار مصرف‌کنندگان می‌گذارند. والدین می‌توانند از ابزارهای درون این دستگاه‌ها برای در نظر گرفتن محدودیت زمانی و همچنین محدودیت‌های اینترنتی کمک بگیرند.

امروزه حتی برنامه‌های جانبی و کاربردی مناسبی برای والدین طراحی شده‌اند که نظارت از راه دور بر موبایل فرزندان و در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی و کاربردی مختلفی را برای والدین امکان‌پذیر می‌سازند. والدین از راه دور و با کمک این برنامه‌ها حتی می‌توانند دستگاه هوشمند را برای مدت‌های مشخصی قفل کنند.

البته جدای از محدودیت‌های ذکرشده، والدین خودشان باید الگوی خوبی برای استفاده صحیح از ابزارهای تکنولوژیک و هوشمند باشند. پس ضروری است که پدرها و مادرها نیز مدت‌زمان استفاده از موبایل هوشمند را محدود کنند و الگوی حفظ تعادل برای فرزندان خودشان باشند. وقت‌گذرانی اعضای خانواده در کنار یکدیگر و به دور از وسایل تکنولوژیک و هوشمند هم از دیگر ضرورت‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

توصیه نهایی
اگر احساس می‌کنید که فرزند شما با مشکل اعتیاد به موبایل هوشمند روبه‌رو شده است یا نشانه‌های افسردگی و اضطراب در او به چشم می‌خورد، ‌حتما از متخصصان حوزه سلامت روان کمک بگیرید تا بتوانید استراتژی‌های مناسبی را در برخورد با فرزندتان انتخاب کنید.


ترجمه: یوسف صالحی
منبع: Parents