صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
9 ماده غذایی ضدسرطان را بشناسید

در میان انواع مواد غذایی، سبزی ها و میوه هایی با مقدار فراوان آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهاب برای مقابله با رادیکال‌های آزاد و سرطانی ‌شدن سلول‌ها وجود دارند که عبارتند از: 

 

1. سیر

خواص ضدسرطان سیر اساسا به ترکیبات آلیئین مربوط می‌شود که هنگام پوست‌گرفتن به آلیسین تبدیل می‌شود. آلیسین ترکیبی گوگردی و فراری است که می‌تواند مواد سرطان‌زا در بدن را از بین‌برده و مانع از رشد سلول‌های سرطانی شود. سیر به‌خصوص تاثیر پیشگیرانه ای در ابتلا به سرطان‌های سیستم گوارش به خصوص روده دارد.

 

2. هویج

هویج به‌دلیل وجود بتاکاروتن، نقش محافظتی در برابر سرطان‌های ریه، پوست و پستان دارد. البته بتاکاروتن یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها و عامل رنگ نارنجی هویج است. 

 

3. کلم بروکلی

سبزیجات گروه چلیپایی مانند شلغم، کلم‌برگ، ترب و...، حاوی دو ریزمغذی ایندول3 کاربینول و سولفورافان هستند که کلم بروکلی و کلم بروکسل یا دکمه‌ای منابع غنی محسوب می‌شوند. این دو ترکیب یاد شده در خنثی کردن مواد سرطانزا پیش از آنکه به بافت‌های بدن صدمه بزنند، نقش دارند. بنابراین، مصرف منظم این سبزیجات در مقابله با انواع سرطان‌ها توصیه می‌شود. 

 

4. زردچوبه

کورکومین (ماده فعال زردچوبه)، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی دارد. کورکومین روند نابودی سلول‌های سرطانی را تسهیل می‌کند و مانع از تکثیر آنها می‌شود. البته برای جذب بهتر این ماده در بدن، توصیه می‌شود زردچوبه همراه با کمی فلفل سیاه و روغن زیتون مصرف شود. 

 

5. میوه‌های قرمز

میوه‌های قرمز مانند توت‌فرنگی، زغال‌اخته، شاه‌توت، بلوبری و... در اصول تغذیه مقابله با سرطان جای دارند زیرا سرشار از پلی‌فنول‌ها هستند. پلی‌فنول‌ها تاثیر آنتی‌اکسیدانی دارند و مانع از روند خونرسانی به تومورهای سرطانی یا رشد آنها می‌شوند. 

 

6. انار

ترکیبات موجود در این میوه به‌خصوص آنتوسیانین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که در پیشگیری در بروز سرطان‌ها موثر است. انار و آبمیوه آن در مقابله با پیشرفت برخی سرطان‌ها به‌خصوص سرطان پروستات، پستان و کولون نیز نقش دارد. 

 

7. چای سبز 

پلی‌فنول‌های سرشار چای سبز در کاهش خطر بروز سرطان‌های پستان، کولون، پوست، مثانه و پروستات موثر هستند. علاوه بر این، ترکیباتی موسوم به کاتچین‌ها در این نوشیدنی نیز مانع از خونرسانی به تومورهای سرطانی و متاستاز می‌شود. البته بهتر است چای سبز پیش از نوشیدن، خنک شود زیرا مصرف مداوم چای داغ می‌تواند با زمینه خطر سرطان مری همراه باشد.

 

8. رازیانه

دانه‌ها و ساقه رازیانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها به‌خصوص فلاونوئیدهای فراوان است. همچنین، این گیاه معطر ترکیبات فعال ارگانیک دارد که مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی می شود.

 

9. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی به‌دلیل خواص پیشگیرانه از سرطان مشهور است. این تاثیر مربوط به لیکوپن می شود که رنگدانه‌ای از گروه کاروتنوئیدها با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است. البته لیکوپن در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات نقش موثری دارد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr

6 منبع غذایی مناسب تامین کلسیم 

4 دمنوش‌ برای آرامش سیستم تنفسی در دوران کرونا​​​