صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
واکسن کرونای آکسفورد تا آخر سال برای تایید به سازمان‌های ناظر ارائه می‌شود

به گزارش رویترز واکسن آکسفورد در نخستین کارآزمایی‌ انسانی‌اش پاسخ ایمنی ایجاد کرده است و یکی از نامزدهای پیشگام در مسابقه برای به دست آوردن واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا است.

آندرو پولارد، رئیس «گروه واکسن آکسفورد» درباره پیشرفت در کارآزمایی‌های بزرگتر مرحله نهایی این واکسن گفت:‌«اگر افراد لازم برای آزمایش واکسن در این مرحله به سرعت جمع شوند، ممکن است بتوانیم داده‌ها را تا پایان سال به سازمان‌های ناظر ارائه دهیم. سپس فرآیندی شروع می‌شود تا ارزیابی کاملی این داده‌ها انجام شود.» کارآزمایی‌های واکسن آکسفورد به خصوص هنگامی مورد توجه قرار گرفت که روزنامه فایننشال تایمز گزارش کرد که دولت ترامپ به دنبال تایید استفاده این واکسن از «مسیر سریع» است تا قبل انتخابات رئیس‌جمهوری در ۳ نوامبر (۱۳ آبان) واکسنی برای کرونا در اختیار باشد. فایننشال تایمز نوشته بود که یک گزینه مورد نظر در این باره این است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ماه اکتبر این واکسن بالقوه را «مصرف اضطراری» مجوز دهد.

پولارد گفت: «در این مورد هم باید داده‌های به دست آمده از کارآزمایی‌ها به دقت بررسی شوند و شواهدی درباره تاثیربخشی واقعی واکسن در دست باشد.»

فایننشال تایمز گزارش کرده بود که واشنگتن در نظر دارد تایید اضطراری این واکسن را فقط بر اساس یک بررسی کوچک انجام‌شده برروی ۱۰۰۰ نفر در بریتانیا انجام دهد.

پولارد و همکارانش در گروه واکسن آکسفورد حدود ۲۰۰۰۰ نفر ار در کارآزمایی‌های در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی وارد کرده‌اند و شرکت آسترا-زنکا هم کارآزمایی این واکسن را در ۳۰۰۰۰ نفر در آمریکا پیش‌ می‌برد.

پولارد گفت: «مساله اندازه این کارآزمایی‌ها نیست، بلکه لازم است موارد کافی در طول زمان مشاهده در این کارآزمایی‌ها جمع شوند.»