صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
اسرار لاغری به‌ سبک طب چینی

در ادامه این مطلب به عادت های غذایی اشاره خواهیم کرد که بکار بستن آنها به حفظ تناسب اندام بدن کمک بسیاری می کند. این عادت ها عبارتند از: 

 

غذا به ‌مثابه اولین دارو


براساس طب چین، اگر غذا به‌اندازه نیازهای بدن و از خوراکی‌های طبیعی باشد و تعادل بین دریافت غذا و فعالیت جسمانی برقرار شود، اضافه وزن اتفاق نمی‌افتد. در طب چین، رژیم لاغری و محاسبه  کالری وجود ندارد. غذاها براساس تفاوت در ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها (پروتئین، چربی، نشاسته و...) تقسیم‌بندی نمی‌شوند بلکه پنج ماهیت یا طبع سرما، گرما، خشک، متعادل، خنثی و پنج طعم ترش، تلخ، شیرین، تند و شور بر بدن تاثیر دارند. ماهیت غذا متناسب با تغییری است که در معده اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال، خوراکی با طبع گرم، بدن را گرم و عملکردهای حیاتی را تحریک می‌کند و متابولیسم را افزایش می‌دهد. در مورد مزه‌ها نیز هر کدام بر اندام خاصی تاثیر دارد؛ ترشی بر کبد و کیسه صفرا، تلخی بر قلب، شیرینی بر پانکراس و طحال، تندی بر ریه‌ها و شوری بر کلیه‌ها.

 

پاکسازی بدن با خوراکی‌های فصل


برای پاکسازی بدن در آستانه پاییز باید با گنجاندن بیشتر خوراکی‌های با طعم تند به ریه‌ها و روده بزرگ توجه کرد. همچنین خوراکی‌های با طبع متعادل نیز به دفع مواد زائد کمک می‌کند. گنجاندن خوراکی‌های فصل نظیر مرکبات، به، سیب، آلو، انگور، کرفس، پسته، سیر، پیاز، زیره، خردل، زنجبیل و... در پاییز توصیه می‌شود. 

 

ارجحیت با خوراکی‌های تازه


اکثر خوراکی‌هایی که امروزه مصرف می شود، فرآوری و صنعتی هستند که فاقد ریزمغذی‌ها بوده و تاثیری در حفظ نشاط ندارند. از همین‌رو، در طب باستانی چین ارجحیت انتخاب با خوراکی‌های حاوی انرژی حیاتی مانند میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک فصل، جوانه گیاهان و سبزی‌های معطر است. تقسیم‌بندی تغذیه صحیح براساس طب چین شامل 70 درصد میوه‌ها و سبزیجات، 10 درصد مغزها و روغن‌های گیاهی، 10درصد غلات و 10 درصد تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و لبنیات است. 

 

پرهیز از خوراکی‌های مرطوب


در طب چین بعضی از خوراکی‌ها به‌دلیل تولید رطوبت  در بدن حذف شده و یا کم مصرف می‌شوند زیرا همانند چسب عمل کرده و مانع از عملکرد درست اندام‌ها در خونرسانی، انتقال چربی و انرژی می‌شوند. رطوبت زیاد زمینه تجمع چربی‌ها در بدن و اضافه وزن را ایجاد می‌کند. نوشیدنی‌های الکلی، محصولات با پایه آرد، لبنیات، شیرینی‌جات و گوشت قرمز از این جمله‌اند. 

 

استفاده از خوراکی‌های مختلف در طبخ غذا


بهترین روش غذاخوردن، انتخاب خوراکی‌های مختلف با طبع و مزه‌های مختلف است که البته باید بر نیاز بدن متناسب با فصل توجه کرد. گنجاندن خوراکی‌های مختلف عملکرد ریزمغذی‌ها را تقویت می‌کند. 

 

غذاخوردن در حد معقول


نکته اساسی هنگام غذاخوردن، توجه به احساس گرسنگی و سیری واقعی است. بهتر اینکه به‌جای دو یا سه‌ وعده‌ی حجیم، غذا در 4 وعده‌ی سبک‌تر میل شود. البته ریزه‌خوری باید کنار گذاشته ‌شود. فاصله ایده‌‌آل برای هضم و جذب غذا 6 ساعت است؛ هرچند تحمل آن سخت به‌نظر برسد. 

 

غذاخوردن آگاهانه


برای پرهیز از غذاخوردن زیاد، باید تمام حواس صرفا به غذا باشد. غذاخوردن در زمان گرسنگی واقعی و به‌دور از استرس و خشم مانع از پرخوری می‌شود. ابتدا بهتر است با چند نفس عمیق بدن به‌ آرامش برسد، حواس بینایی و بویایی با غذا تحریک شده، یک لیوان آب نوشیده ‌شود و سپس هر لقمه کاملا در دهان جویده و مزه‌‌ی آن احساس شود. 

 

نوشیدن آب متناسب با احساس نیاز


اگر 70 درصد تغذیه روزانه شامل میوه‌ها و سبزیجات باشد، بدن به‌اندازه کافی رطوبت را دریافت می‌کند و دلیلی برای اجبار به نوشیدن 5/1 لیتر آب نیست. همچنین می‌توان در کنار آب از دمنوش‌های گیاهی و عصاره سبزیجات نیز استفاده کرد که ارزش غذایی بالایی نیز دارند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Santé Magazine.fr

 به‌جای دسر، ماست یا میوه بخورید!

شام نخوردن؛ انتخاب سالم کاهش وزن؟!​​​
5 اصل غذا خوردن آگاهانه برای حفظ تناسب اندام​​​