صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
صورتتان را قبل از خوابیدن بشویید

پوست ما شب‌ها در وضعیت خودترمیمی قرار می‌گیرد و بهترین شرایط را برای جذب ترکیبات مراقبت از پوست به‌دست می‌آورد اما انجام برخی اشتباهات سلامت و زیبایی پوست را به خطر می‌اندازد که در ادامه با مهم‌ترین این اشتباهات آشنا خواهیم شد.

1. صورت را قبل از خوابیدن نمی‌شویید
بعضی‌ها به‌خاطر روزهای پُرمشغله و طاقت‌فرسایی که دارند، شب‌ها پس از رسیدن به خانه فقط می‌خواهند هرچه سریع‌تر بخوابند و شستشوی کامل صورت را فراموش می‌کنند. در حالی که متخصصان تاکید می‌کنند که شستن صورت قبل از خواب شبانه از شستن صورت در ساعات صبح هم مهم‌تر است، به‌خصوص برای افرادی که دارای پوست خشک یا حساس هستند. شست‌وشوی شبانه پوست صورت، ذرات غبار و آلودگی‌های مختلف را که در شکل‌گیری آکنه و تسریع فرآیندهای پیری پوست نقش دارند، از پوست جدا می‌کند.


2. استفاده از محصولات رتینوئیدی برای مقابله با نشانه‌های پیری را جدی نمی‌گیرید
اگر به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید و درباره اولین گام برای به تاخیر انداختن نشانه‌های پیری بپرسید، پزشک استفاده از رتینوئید یا رتینول را به شما توصیه خواهد کرد. این ترکیبات در تولید کلاژن نقش مثبتی دارند و نهایتا به مبارزه با خطوط ریز و چین‌وچروک‌های پوستی کمک می‌کنند. البته استفاده از محصولات رتینوئیدی باید با احتیاط و به‌صورت تدریجی انجام بگیرد تا پوست بتواند این ماده را تحمل کند.

گاهی اوقات در اوایل دوره استفاده از محصولات رتینوئیدی که واکنش‌های پوستی مانند قرمزی و پوسته‌ریزی مشاهده می‌شوند، باید وقفه‌های موقت در رژیم رتینوئیدی ایجاد کرد.
درحالی که رتینوئیدهای تجویزی در مقایسه با انواع بدون نسخه و رایج قوی‌تر هستند، اما هرگز نباید بدون دستور پزشک به استفاده از انواع تجویزی اصرار داشته باشید زیرا احتمال واکنش‌های التهابی و منفی پوست را شدیدا بالا می‌برید.

اگر می‌خواهید اثرگذاری رتینوئیدها را به حداکثر برسانید و احتمال التهاب و تحریک‌پذیری پوست را کاهش دهید، باید پس از مصرف محصولات رتینوئیدی از مرطوب‌کننده‌ها با هدف افزایش رطوبت پوست استفاده کنید.


3. رژیم رتینوئیدی را به‌طور منظم پیگیری نمی‌کنید
کسانی که می‌خواهند از مزیت‌های محصولات رتینوئیدی بهره‌مند شوند، باید صبر داشته باشند و رژیم رتینوئیدی پوست را به‌طور منظم ادامه دهند. یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که بهترین نتایج حاصل از این محصولات ضدپیری، پس از 12 ماه استفاده مداوم و صحیح نمایان می‌شوند.

به‌گفته متخصصان،‌ رژیم رتینوئیدی ابتدا باید برای پل بینی و پیشانی شروع شود (هرشب یک‌بار)؛ یعنی دو قسمت از صورت که بیشترین تحمل‌پذیری را در برابر استفاده مداوم از محصولات رتینوئیدی دارند. به‌مرور زمان می‌توان 2 بار در هفته از محصولات رتینوئیدی روی گونه‌ها و چانه نیز استفاده کرد، اما این محصولات هرگز نباید به چشم‌ها یا دهان نزدیک شوند.


4. شب‌ها از آنتی‌اکسیدان اشتباه استفاده می‌کنید
بعضی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای صبح مناسب هستند، مانند ویتامینC، بنابراین کسانی که شب‌ها از سرم‌های ویتامین C برای پوست صورت‌شان استفاده می‌کنند، درواقع پول خودشان را هدر می‌دهند چراکه بخش زیادی از این ماده در ساعات شب از سوی پوست جذب نمی‌شود.

بهترین ترکیب آنتی‌اکسیدانی برای ساعات شب و قبل از خواب شبانه، رسوراترول است. این ترکیب در صورت تماس با نور خورشید غیرفعال می‌شود و درنتیجه در ساعات صبح به‌خوبی عمل نمی‌کند. پس بهترین کار این است که صبح‌ها از محصولات حاوی ویتامینC و شب‌ها قبل از خواب از محصولات حاوی رسوراترول استفاده کنید.


5. بیش از حد لایه‌برداری انجام می‌دهید یا به پوست فشار می‌آورید
بعضی افراد اصرار دارند که هر روز لایه‌برداری پوستی انجام دهند و تصور می‌کنند که چنین کاری برای پوست مفید است، بدون این‌که بدانند لایه‌برداری هرروزه (خصوصا اگر با رژیم رتینوئیدی برای پوست همراه باشد) قطعا به پوست آسیب می‌رساند. دلیلش هم این است که رتینوئیدها خودشان تکثیر سلولی پوست را تقویت می‌کنند، درحالی که لایه‌برداری پوست هم چنین عملکردی دارد. پس لایه‌برداری پوست را به یک بار در هفته محدود کنید و هرگز بیشتر از یک بار این کار را انجام ندهید.


ترجمه: ندا احمدلو
منبع: Everyday Health