صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
دندان‌درد کودکان: علائم و درمان آن

در ابتدا متخصص اطفال، دندان‌های کودک را معاینه می‌کند تا از مشکل پوسیدگی دندان مطمئن شود و در نهایت توصیه می‌کند که آیا برای کودکتان از قبل از 1 سالگی لازم است به دندان‌پزشک مراجعه کنید یا خیر.

در کودکانی که احتمال بروز مشکل کمتر باشد، متخصص اطفال غربالگری دندان را تا 3 سالگی ادامه می‌دهد.

علائم دندان‌درد

بیشتر نوزادان بین 4 تا 7 ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند؛ اما در برخی نوزادان دیرتر شروع می‌شود. در همه کودکان علائم یکسان نیست؛ اما ممکن است شامل این موارد باشد: التهاب لثه، بدخلقی و گریه، تب(کمتر از 101 درجه فارنهایت)، جویدن یا تمایل به جویدن چیزهای سفت، مقدار زیاد ترشح آب دهان، تغییر برنامه خوردن یا خواب. دندان درآوردن ممکن است دردناک باشد؛ اما معمولا کودکان به خاطر درد، بیمار نمی‌شوند. اگر کودک شما اسهال، استفراغ، بثورات پوستی، تب بالا یا سرفه و گرفتگی سینه دارد به پزشک اطفال مراجعه کنید. این علائم، نشانه‌های طبیعی دندان درآوردن نیست.

کودکی که دندان‌درد دارد را آرام کنید

آنچه برای آرام کردن کودک به کار می‌آید، ممکن است برای خود شما مفید نباشد. برای کودکتان ممکن است لازم باشد، کارهای مختلفی را امتحان کنید تا کمک کنید، آرام‌تر شود. اغلب چیزهای سرد به تسکین درد دندان کودک کمک می‌کند. پستانک سرد، قاشق سرد، دستمال مرطوب تمیز و سرد و یا یک اسباب‌بازی دندانی سیلیکونی. برخی از متخصصان می‌گویند که اسباب‌بازی‌های دندانی که خیلی سرد هستند، ممکن است به دهان کودک آسیب برساند.

حتما اسباب‌بازی‌های دندانی، دستمال مرطوب، پیش‌بند و وسایل دیگر را بعد از استفاده کودک، تمیز بشویید. بچه‌هایی که دندان درمی آورند، دوست دارند که چیزی را بجوند، خوب است اجازه دهید تا هر چه قدر دوست دارند، بجوند. فقط مطمئن شوید و بدانید چه چیزی را به دهانش می‌برد و آن را خوب بشویید و تمیز کنید. یک اسباب‌بازی دندانی سخت و سفت می‌تواند برای کودک آرامش بخش باشد. اگر کودک بیشتر از 6-9 ماهگی است، می‌توانید آب خنک را در یک شیشه پستانک بریزید و به او بدهید.

همچنین می‌توانید لثه‌هایش را با انگشت تمیز، به آرامی ماساژ دهید. اگر هنوز دندان در نیاورده است، می‌توانید اجازه دهید تا انگشت شما را با لثه فشار دهد. اگر به کودک خود شیر می‌دهید، سعی کنید انگشتان خود را در آب خنک فرو کنید و لثه‌های او را قبل از هر بار شیر خوردن، ماساژ دهید. این کار باعث می‌شود تا کودک به هنگام مکیدن، سینه شما را گاز نگیرد.

گردنبندهای دندانی

متخصصان بهداشت کودک، گردنبندهای دندانی را توصیه نمی‌کنند. آنها را خطرناک می‌دانند به این علت که ممکن است کودک را خفه کند. اگر گردنبند پاره شود و مهره‌ها را ببلعد، باعث خفگی می‌شود.

پس دندان‌گیر را...به دور مچ دست یا مچ پا ببندید، نه دور گردن او.

همیشه هنگام پوشاندن لباس مراقب کودک باشید.

مرتبا به کودک سر بزنید.

شاید شنیده باشید که گردنبندهای دندانی چرب از جنس کهربا، اگر گرم شود، تسکین‌دهنده درد دندان خواهد بود. این مورد البته هنوز اثبات نشده است و پزشکان می‌گویند استفاده از آن ایده خوبی نیست.

داروی دندان‌درد

ژلی که به لثه‌های کودک خود می‌مالید تا جلوی درد دندانش را بگیرد، تاثیر زیادی ندارد چون خیلی سریع با آب دهان شسته شده و بلعیده می‌شود. از مصرف ژل‌های بدون چربی و مایعاتی که دارای ترکیب بنزوکائین هستند، خودداری کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند که این ماده نباید به کودکان زیر 2 سال داده شود.

چون می‌تواند عوارض جانبی نادر اما جدی داشته باشد. دوز کمی از داروی مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است برای کودک لازم باشد؛ اما قبل از تجویز هر دارویی از پزشک بپرسید و دقیقا طبق گفته پزشک از آن استفاده کنید. در ابتدا دندان‌درد می‌تواند برای شما و کودکتان سخت و دردآور باشد؛ اما اگر یاد بگیرید که چگونه هر دندان جدیدی که درمی‌آید را تسکین دهید، تحمل آن برای شما و کودک آسان‌تر خواهد بود.