صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
افسردگی در زمان قرنطینه چیست؟

برای شناختن بهتر این پدیده شما را با برخی تعاریف و علامت‌های افسردگی آشنا می‌کنیم:

۱-فراتر از غم

هر فردی این حس را تجربه کرده‌است و اگر بیش از دوهفته روی خواب و خوراک خود تمرکز نداشته باشد ممکن است دچار افسردگی شده‌باشد.این بیماری به یک شکل نیست بلکه اشکال مختلف دارد و علائم آن کمی متفاوت است و با دارودرمانی یا گفتاردرمانی و یا هر دومورد قابل‌درمان است.

۲-اختلال بنیادی افسردگی

این بیماری گاهی بعنوان افسردگی بالینی شناخته‌می‌شود. شمار زیادی از افراد حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. برای تشخیص آن پزشکان حداقل پنج علامت را جستجو می‌کنند که بر چگونگی احساس،رفتار و فکر فرد تاثیر می‌گذارد ازجمله:

-غمگینی
- عدم‌علاقه به فعالیت‌ها
-بی‌خوابی
-مشکل در تصمیم‌گیری
-عدم‌تمرکز
-خواب‌آلودگی
-افکار یا اقدام به خودکشی
-تغییر در اشتها
-احساس گناه یا مفید نبودن

۳-اختلال افسردگی مداوم

اگر حداقل به مدت دوسال است که احساس آرامش داشته‌اید شما ممکن است دچار اختلال افسردگی مداوم باشید.پزشک ممکن است آن را اختلال پوستی بنامد.بنظر می‌رسد که بیشتر زن‌ها به آن مبتلا می‌شوند.کودکان و نوجوانان به نسبت مردان بیشتر به آن مبتلا می‌شوند.این امر باعث تحریک‌پذیری آنها نسبت به افسردگی می‌شود و برای رسیدن به این تشخیص علائم آن فقط یکسال بطول می‌انجامد.

۴-اختلال دوقطبی

هنگامی که افسردگی منیک نامیده می‌شود- اوج هیجانی- بنام شیدایی و پایین‌آمدن میزان افسردگی است.این نوسانات نه‌تنها بر احساس فرد تاثیر می‌گذارد بلکه بر قضاوت و رفتار او نیز اثرگذار است و این امر می‌تواند در کار،روابط و زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.افکار و رفتارهای خودکشی نیز با اختلال دوقطبی مشترک است.

۵-اختلال عاطفی فصلی

تحمل روزهای تاریک پاییز و زمستان برای کسانی که اختلال عاطفی فصلی دارند،بسیار سخت‌است.علائم آن همان افسردگی است اما بطور کلی فقط در پاییز و زمستان،هنگامی که نور روز کمتر است،اتفاق می‌افتد.حدودا 5% افراد به آن مبتلا هستند.برای درمان بزرگسالان در آمریکا با نوردرمانی یا دارودرمانی بسرعت علائم آن را کاهش می‌دهند و افراد به محض رسیدن فصل بهار بهبودمی‌یابند.

۶- افسردگی روانی

نوعی افسردگی شدید است و علائم آن توهم و هذیان است.ممکن‌‌است فرد دچار اضطراب شود و نتواند استراحت کند و توانایی فرد در تفکر صحیح یا حرکت عادی کند شود.افراد مبتلا در مدت کوتاهی در بیمارستان بستری می‌شوند.

۷-اختلال سازگاری

هر یک از منحنی‌های غیرمنتظره زندگی می‌تواند استرس را به ارمغان بیاورد.با این حال اگر حرکت روبه‌جلو دشوار است ممکن‌‌است شما اختلال تنظیم داشته باشید که می‌تواند باعث افسردگی،اضطراب یا هردو شود.ممکن است شنیده باشید که کسی این علائم موقعیتی را دارا باشد،طی۳ ماه از یک واقعه استرس‌زا شروع می‌شود و معمولا 6ماه بعد از آن از بین می‌رود.بسته‌به علت آن می‌تواند دوام بیشتری داشته‌باشد.معمولا یکی از راه‌های درمانی آن گفتاردرمانی است.

۸-افسردگی غیرعادی

بیشتر اشکال افسردگی باعث می‌شود شما احساس غم کنید.اما اگر پس از شنیدن خبرهای خوب یا یک تجربه مثبت مدت کوتاهی سرحال باشید ممکن است دچار افسردگی غیرعادی شده باشید.این بیماری نادر نیست اما علائم آن کمی متفاوت است.به غیراز حالت موقت شما ممکن است:
-اشتهای بیشتری داشته باشید.
- بیش از ۱۰ ساعت بخوابید.
-خصوصا نسبت به انتقاد حساس باشید.
-احساس سنگینی در بازو و پاهای خود داشته باشید که به دلیل خستگی نباشد.

۹-افسردگی مقاوم به درمان

برای اکثر مبتلایان به افسردگی روش‌های درمانی امروزی به خوبی کمک می‌کند تا زندگی خود را به روال عادی برگردانند اما یک‌سوم مبتلایان به این اختلال نیاز به کمک بیشتری دارند.پزشکان در حال بررسی این موضوع هستند که چرا برخی از افراد به درمان بخوبی پاسخ می‌دهند درحالی‌که برخی دیگر اینگونه نیستند.برخی از افراد ممکن است بعداز مدتی موفق به درمان شوند و پس‌ازآن،درمان را رها کنند.درهرصورت باید به پزشک مراجعه کنید.

۱۰ -سندروم افسردگی تحت‌بالینی

بدان معنی‌است که شما ممکن است برخی از علائم اختلال را داشته باشید اما برای تشخیص کافی نیست. افسردگی تحتانی حداقل به معنی دو علامت است اما کمتر از پنج مورد آن برای تشخیص این افسردگی بنیادی لازم است و علائم باید حداقل تا دوهفته روی کیفیت زندگی فرد اثر بگذارد

منبع: وب‌مد