صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
درد ناحیه مفاصل؛ نشانه‌ای که باید آن را جدی بگیرید

به گزارش سلامت به نقل از ایرنا، این موضوع بسیار مهم است که برای درمان هر چه سریع‌تر اقدام کنیم. اگر ما بدانیم که دردهای مفصلی ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های بزرگ باشند، دیگر ساده از آنها نمی‌گذریم و به سلامتی خود بیشتر اهمیت می‌دهیم. در ادامه «ایرنا زندگی» شما را با بیماری‌هایی که با دردهای ساده مفصلی خود را نشان می‌دهند، آشنا می‌کند.

۱. تیروئید


بسته به نوع پرکاری یا کم‌کاری غده تیروئید در بدن شما، ممکن است دردهای عضلانی و استخوانی را با شدت‌های متفاوتی حس کنید. اگر تیروئید شما کم کار باشد منجر به افزایش وزن در شما می‌شود که فشار بیشتری بر مفاصل را سوار می‌کند. اگر هم تیروئید شما کم کار باشد ممکن است دچار کاهش تراکم استخوان‌ها شده باشید. بهتر است به یک پزشک غدد مراجعه و برای درمان اختلالات عملکرد غذه تیروئید خود اقدام کنید.

۲. افسردگی


افسردگی تنها یک بیماری روحی نیست. این بیماری سلامت فیزیکی ما را نیز به خطر میاندازد. به علت بیش از حد کار کردن مغز حول اتفاقات و قضایا، بدن ما دچار کمبود ویتامین‌ و مواد مغذی می‌شود. که در این صورت ما شاهد گرفتگی عضلات، دردهای مفصلی، ضعف سیستم عصبی و مشکلات دیگر هستیم. اگر دچار افسردگی هستید همراه با قرص‌های مخصوص افسردگی از پزشک خود قرص‌های تقویتی و مکمل نیز بخواهید.

۳. در رفتگی


در رفتگی با شکستگی متفاوت است. در واقع، در رفتگی به خارج شدن دو مفصل از جای درست خود می‌گویند. در این‌صورت فرد توانایی تکان دادن عضوهای درگیر را از دست می‌دهد. در رفتگی ممکن است بدون هیچ نشانه‌ی ظاهری رخ دهد و تنها درد طاقت فرسا متوجه شما باشد.

۴. لوپوس


تقریبا بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم آمریکا به این بیماری دچار هستند و پزشکان آمریکایی معتقدند که این بیماری در ابتدا خود را با دردهای مفصلی نشان می‌دهد. در واقع برای شک کردن به لوپوس برای دردها مفصلی، ما نیاز به نشانه‌های جدی‌تری مانند اختلالات کلیوی، تشنج، سکته مغزی یا قلبی داریم.

۵. آرتروز


آرتروز نتیجه ساییدگی و خوردگی استخوان‌ها بر یکدیگر است. هنگامی که مایع بین مفصلی به هر دلیل از بین می‌رود، استخوان‌ها روی هم ساییده شده و درد زیادی را احساس می‌کنیم. اگر در مراحل اولیه به این درد توجه کنید با تغذیه و داروهای مناسب می‌توانید درمان را شروع کنید؛ ولی اگر این موضوع برای شما کم اهمیت باشد و مدتی طولانی را با این درد سپری کنید، مراحل و نحوه درمان به مراتب برای شما سخت‌تر می‌شود.