صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
افزایش مصرف پروتئین پس از یائسگی و پیشگیری از " تپش قلب"

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا به تازگی دریافتند که افزایش مقدار کمی پروتئین در رژیم غذایی می تواند از بروز تپش قلب پس از دوران یائسگی پیشگیری کند. این نتایج در پی بررسی وضعیت 99 هزار خانم یائسه که سابقه ای از فیبریلاسیون دهلیزی نداشتند، به دست آمد.

دراین طرح از شرکت کنندگان خواسته شد تا به پرسشنامه هایی پاسخ دهند و از طرفی نمونه های ادرار آنها برای بررسی میقدار پروتئین نیز آزمایش شد.

به کمک این داده ها، محققان خانم ها را براساس مقدار مصرف پروتئین در رژیم غذایی به چهار گروه تقسیم بندی کردند: افرادی با کمتر از ۵۸ گرم در روز، بین ۵۸ تا ۶۶ گرم، بین ۶۶تا ۷۴ گرم و بیشتر از ۷۴ گرم. محققان وضعیت سلامت این افراد را به طور متوسط ده سال ارزیابی کردند.

نتایج حاکی از آن بود که خانم هایی با مقدار مصرف ۵۸ تا ۷۴ گرم پروتئین در روز، ۵ تا ۸% کمتر مستعد ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بودند. البته این نتایج در کنار فاکتورهای دیگری مانند نمایه توده بدنی، فعالیت جسمانی، مصرف دخانیات و الکل همچنین فشارخون حائزاهمیت خواهدبود.

از طرفی نتایج نشان می داد که مصرف بیشتر از ۷۴ گرم پروتئین در روز هیچ تاثیر مثبتی در این زمینه ندارد. البته زمانی که در مورد افزایش مقدار پروتئین صحبت می شود، منظور خوراکی های سالم و پروتئین های کم چرب است و نه خوراکی های فرآوری شده و تنقلات چرب و شیرین.

فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین آریتمی قلبی است که افزایش سن یکی از عوامل تشدیدکننده است به طوری که نیمی از مبتلایان بالاتر از 80 سال سن دارند.

درد و تپش قلب غیرعادی، ضعف، خستگی و نفس زدن از جمله علائم ابتلا هستند که لزوم مراقبت و درمان را می طلبد زیرا می تواند زمینه ساز حمله قلبی باشد.

مترجم: مریم سادات کاظمی
منبع:www.Doctissimo.fr