صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
موارد مصرف و عوارض جانبی شربت روبیتوسین

به گزارش سلامت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه احتقان قفسه سینه یکی از عوارض ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، عفونت یا حساسیت است، از شربت روبیتوسین برای رفع این مشکل استفاده می‌شود.

همچنین از داروی روبیتوسین (چه به صورت شربت و چه در فرم‌های دیگر) ممکن است برای اهدافی غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده، استفاده شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به معرفی این دارو و چگونگی کارکرد و نکات کلیدی در حین مصرف این دارو بپردازیم.

در صورت بروز حساسیت در فرد مصرف کننده این دارو، وی نباید از این دارو استفاده کند.

داروی روبیتوسین را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. این دارو را در دوز‌های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.

استفاده از این دارو در کودکان زیر ۴ سال ممنوع است. همچنین قبل از مصرف یک شربت ضد سرفه و خلط آور توسط کودک شما نیاز است که در این زمینه با یک پزشک معالج مشورت کنید. اهمیت این موضوع به خاطر رخ دادن عوارض شدید و حتی مرگ در اثر مصرف این شربت توسط کودکان کم سن و سال است.

برای کمک به زودتر کنترل کردن احتقان در حین استفاده از این دارو سعی کنید مقادیر زیادی مایعات اعم از آب، آب میوه و... بنوشید. مصرف شربت روبی توسین ممکن است تفکر یا پاسخ دهی فرد مصرف کننده را مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری دیگری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.

شربت روبیتوسین باید در دمای اتاق و به دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری شود. اطمینان حاصل کنید که ظرف محتوی دارو در زمانی که دارو مصرف نمی‌شود، باز نباشد و در صورت امکان آن را در یخچال نگهداری کنید.

اقدامات هنگام مصرف دارو


مصرف داروی روبیتوسین ممکن است تفکر یا پاسخ دهی فرد مصرف کننده را مختل کند.

عوارض جانبی شربت روبیتوسین


اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به داروی گایافنزین را مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است:


بروز سرگیجه یا سردرد


بروز بثورات پوستی، یا ایجاد حالت تهوع، استفراغ یا ناراحتی معده در فرد مصرف کننده این دارو.

این فهرست یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه دارو‌هایی مصرف شربت روبی توسین را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟


ممکن است دارو‌های دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. به پزشک خود در مورد دارو‌هایی که مصرف می‌کنید اطلاع دهید. این دارو‌ها شامل دارو‌های تجویزی یا دارو‌های مصرفی بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. با پزشک خود در مورد تمام دارو‌های مصرفی فعلی خود و یا دارو‌هایی که شروع و یا متوقف کرده اید، مشورت کنید.

نتیجه:


در پایان بار دیگر یادآوری می‌شود به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودکان نگه داری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد.