صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
12 ترفند تغذیه ای برای کوچک‌ کردن شکم

در این میان 12 راهکار ساده و موثر وجود دارد که به کاهش بافت چربی های ناحیه شکمی کمک می کند. این راهکارها عبارتند از: 

 

1. کاهش دریافت نمک

نمک اشتها را تحریک می‌کند و باعث احتباس آب و تورم در اندام‌های تحتانی و شکم می‌شود. علاوه بر حذف نمکدان از سفره، پرهیز از خوراکی‌های آماده و استفاده از سبزیجات معطر و ادویه‌ها بهترین راهکارهای کاهش مصرف نمک است.

 

2. پرهیز از افراط در خوردن لبنیات

لبنیات حاوی لاکتوز است که مصرف زیاد شیر و فرآورده‌های آن می‌تواند باعث نفخ شود. در این میان، بهتر است ماست پروبیوتیک مصرف شود که عملکرد باکتری‌های مفید روده نیز بهبود پیدا کند.

 

3. استفاده از منابع فیبرها

حبوبات، غلات سبوس‌دار، میوه‌ها وسبزیجات نباید از تغذیه روزمره حذف شوند. این مواد غذایی سرشار از فیبر هستند که عملکرد روده‌ها و هضم را تسهیل می‌کنند. البته بسیاری از اوقات تورم شکم ناشی از اختلال در هضم و اجابت‌مزاج است. 

 

4. توجه به دریافت ریزمغذی‌ها

کروم یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که تاثیر انسولین را افزایش داده و قند خون را کنترل می‌کند که در نتیجه مانع از گرسنگی مداوم و تمایل به‌ ریزه‌خوری می‌شود. دریافت تریپتوفان نیز در این زمینه نقش دارد زیرا این اسید ‌‌آمینه بر سطح سروتونین مغز تاثیر می‌گذارد و تمایل به مصرف شیرینی‌جات را کم می‌کند. یادتان باشد که تخم‌مرغ، جگر، ماهی، موز و مغزها در تامین این 2 ماده نقش دارند.

 

5. پرهیز از مصرف شکر سفید

مطالعات متعدد نشان داده اند که شکر قهوه‌ای بهترین جایگزین شکر سفید است و میزان قابل ملاحظه ای پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر دارد. عسل طبیعی نیز شیرین‌کننده مفیدی خواهد بود.

 

6. تحریک سیستم گوارشی بدن

نوشیدن آب ولرم همراه چند قطره آبلیموی تازه در حالت ناشتا به تحریک سیستم گوارش بدن کمک می‌کند. همچنین لیمو برخلاف طعم ترشی که دارد، حالت قلیایی در بدن ایجاد می‌کند که برای حفظ تناسب اندام و لاغری مفید است.

 

7. دریافت چربی‌های مفید

به‌جای روغن آفتابگردان که سرشار از امگا6 است، مصرف روغن‌های مفید مانند زیتون، کلزا و گردو توصیه می‌شود. به علاوه، باید مصرف چیپس، کیک، کره، سس و خوراکی‌های آماده پرچرب به‌حداقل ممکن برسد. 

 

8. تجدیدنظر در مصرف حبوبات

عدس نسبت به لوبیا قرمز و نخود که پوسته ضخیمی دارند، راحت‌تر هضم می‌شود. بنابراین، بهتر است نخود و لوبیا حتما پیش از مصرف چند ساعت خیس خورده و کاملا پخته شوند. البته پودر کردن آنها نیز روش خوبی برای هضم سریع است.

 

9. لذت بردن از طعم ادویه‌ها

ادویه‌ها به‌خصوص زیره سبز و سیاه تاثیر عالی ضدنفخ دارند. استفاده از آنها در انواع غذاها نیز به کاهش مصرف شکر و نمک کمک می‌کند.

 

10. کمی برشته‌ کردن نان

نان داغ و تازه خیلی سریع در معده متورم شده و حالت خمیر پیدا می‌کند. پس بهتر است پیش از مصرف، کمی حرارت ملایم ببیند تا نان، خشک شود البته نان نباید بسوزد.

 

11. اتمام غذا با دمنوش های گیاهی

نعناع، رازیانه، رزماری، بابونه و آویشن گیاهانی با خواص بهبود عملکرد سیستم گوارشی هستند. دمنوش این گیاهان پس از صرف غذا به بهبود هضم و پیشگیری از نفخ کمک می‌کند. البته توصیه می شود که بدون افزودن شکر به مصرف برسند.

 

12. ارجحیت با سبزیجات پخته

مصرف زیاد سبزیجات خام باعث تحریک کولون و تورم روده‌ها و معده می‌شود. در عوض، سبزیجات بخارپز همراه با کمی غلات نه‌تنها به سیستم گوارش فشار زیاد وارد نمی‌کنند بلکه مانع از گرسنگی و ضعف شدید نیز می‌شوند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr

 6 اصل در رژیم لاغری برای کاهش وزن

وزن کم کنید اما بدون گرسنگی!​​​